RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 22.02.2019.

Årets møljekalas ble avviklet fredag 22. februar i ungdomshuset på Hillesøya. Det var forresten det 21. møljekalaset Hillesøyforeninga arrangerte på Hillesøy. Været var ikke det helt store. Det var meldt høy temperatur, vind og mye regn. Nå ble det ikke så mye vind, laber bris, og heller ikke så mye regn men temperaturen var høy for årstiden ca. + 5 °C om kvelden. Dette medførte speilblanke veier og snøskredfare. Kattfjordeidet ble stengt p.g.a. skredfaren så den innleide bussen måtte kjøre ut Malangsiden av Kvaløya. Ved Hella røk en kjetting så her ble det stopp for å skifte kjetting. Alt dette gjorde at bussen ble en time forsinket ut til Hillesøya.

Gjestene rundt bordene på ungdomshuset. Det var samlet 63 personer til dette kalaset. Foto: Jan A. Brox.

Det var påmeldt 71 personer til kalaset, og det er omtrent grensen for hva ungdomshuset kan ta i mot. Men med det været som var meldt så ble det noen avbestillinger, likevel var det 63 personer som benket seg rundt bordene for å nyte havets delikatesser. I år som tidligere år var det en utsøkt fornøyelse å nyte mølja som besto av skrei, lever, mager, rogn, kjæka, potet, flatbrød og løk. Til dette var det å få kjøpt øl og akevitt, og vin for de som fortrakk det. Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring. Senere hen ble det kaffe og kaker til de som hadde plass for det. Kan ta med hva som gikk med av råstoff: 50 kg. torsk, 130 stk. mager, 30 liter lever, 15 kg. rogn, og til dette kom en del rygger og kjæker.

Etter måltidet ble kokkelaget takket av foreningas leder Knut Karlsen med utdeling av roser, assistert av Haldis Bredal, og en klem. Foto: Jan A. Brox.
En jubilant var det også. Jens Solbakken fylte 80 år for en tid tilbake og ble hedret med roser og en klam av Knut Karlsen. Foto: Jan A. Brox.

Årets hederspris gikk til Nelly og John Zakariassen for deres innsats med å restaurere Galnslått skole i Stønnesbotn. Galnslått skole ble bygget i 1917. Undervisningen ble nedlagt våren 1964 og elevene overflyttet til Botnhamn skole. Årene før nedleggingen var det minimalt med vedlikehold og den var da i sterk forfall. I 1967 overtok Åge Sedolfesen skolen, og foretok nødvendige tiltak for å stanse forfallet. Senere overtok Nelly og John Zakariassen huset. Først rundt 1970 begynte de arbeidet med å restaurere huset. Huset fremstår nå tilnærmet slik det ble bygget. De har gjort en formidabel jobb med huset uten noe støtte fra offentligheten. De skal ha all ære for det.

Hedersprisen er delt ut til John og Nelly Zakariassen av Knut Karlsen som står i midten. Foto: Jan A. Brox.
Gjestene har trukket til kaffebordene. Foto: Jan A. Brox
Dansen den går til musikk av Nils-Einar Solli. Foto: Jan A. Brox.

Så var det åresalg med trekking av fine gevinster. Vi må heller ikke forglemme den gode praten da flere ikke hadde sett hverandre siden møljekalaset i fjor. Så var det dans til musikk av Nils-Einar Solli. Dansegulvet ble inntatt fra første strofe og etter hvert ble det ganske fult. Alle så ut til å trives på dette kalaset.

Ved midnatt gikk turen tilbake samme vei som den var kommet – på speilblanke veier som nå var strødd. Vi kan bare konstatere at også dette arrangementet så ut til å være vellykket – vel blåst. JAB