RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 28.02.2020.

Rapport av Jan A. Brox

Det årlige møljekalaset til Hillesøyforeninga gikk av stabelen fredag 28.2.2020, i ungdomshuset på Hillesøya. Det var 70 personer hadde møtt til dette arrangementet, blant annet noen fra Sverige som aldri hadde spist mølje før, men som ville prøve denne nordnorske retten. I år var det et helt bord med bankansatte fra Tromsø, noen av dem hadde vært med tidligere.
Det startet med buss fra Prostneset i Tromsø kl. 17.00, med 36 personer og med verdens koseligste sjåfør, Odd Jensen fra Ramfjord, ved rattet. Resten kom fra området Brensholmen, Sommarøya og Hillesøya, og noen kom i egen bil fra Tromsø og indre Kvaløya m.m. Været var en lett sørøstlig bris, skyet, antydning til snø i luften, og temperaturen lå rundt 0 °C. Det kan jo nevnes at dag før og dagen etter snødde det ganske tett, så vi var heldig med været denne dagen.
Her er gjestene i full gang med å forsyne seg av havets delikatesser. I bilde øverst, sitter to svenske par med to barn. De har aldri spist mølje før så de var veldig spent på denne nordnorske matretten. Foto: Jan A. Brox.

Det var som tidligere år en stor sjømatopplevelse. Det ble servert skrei, lever med løk attåt, rogn, torskekjæker, mager fylt med lever, sylmager og flatbrød. Alt smakte fortreffelig. Til dessert ble servert kulturmelk og kavring. Til alt dette var det å få kjøpt øl, akevitt, vin og brus samt alkoholfritt øl for de som foretrakk det. Kokkelaget skal ha all ære for denne kulinariske opplevelsen. Senere hen ble det servert kaffe og kaker for de som hadde mer plass, og det så det ut som det var mange som hadde.

I motsetning til tidligere år så ble all æresbevisning gjort unna før musikken og dansen begynte. Først ble kokkelaget hedret med en rose hver.
Blomsterutdeling til kokkelaget! Foto Jan A Brox.
Så var det to som fylte 75 år, de fikk en bukett hver. Det var Arnt Bakkejord og Bjørnar Klausen. Arnt fylte 75 år i januar og Bjørnar vil fylle 75 år i april. Da foreninga ikke har slike sammenkomster før til høsten, ble han hedret allerede nå.
Til venstre Arnt Bakkejord og Bjørnar Klaussen til høyre. Foto Jan A. Brox.

Årets hedersprisen for 2020 ble overrakt Willy Eilertsen av foreningas leder, Knut Karlsen, for hans og hans avdøde kone, Sylvi Brækmo Eilertsens, innsats med å restaurere et gammelt hus i Buvika.

Knut ble assistert av Haldis Bredal som hadde med en bukett roser. Den eldste delen av huset var bygget ca.1835, senere ble det bygget til to fløyer. Huset var bebodd til 1954, og sto da tom til år 2000 da Sylvi og Willy begynte restaureringsarbeidet.

Se for øvrig egen artikkel om dette under fanen Arkiv på foreningas side.

Willy Eilertsen får overrakt Herseprisen for 2020 av Knut Karlsen assistert av Haldis Bredal. Foto Jan A. Brox
Klargjøring for åresalg. Foto Jan A. Brox

Så startet Nils-Einar Solli opp med musikken og dansen begynte. I en pause utpå kvelden ble det solgt årer og det ble trukket mange gevinster, og hovedgevinsten var en røket laks fra Brødrene Karlsen, Husøy. Det ble og solgt en del bøker både av den nye boken som kom ut høsten 2019 og flere av de som var kommet ut tidligere. Ved midnatt startet tilbaketuren med bussen til Tromsø. Et vellykket arrangement var vel i havn.

Dansen går til musikk av Nils-Einar Solli. Foto Jan A. Brox.