RAPPORT FRA BUSSTUR TIL STØNNESBOTN 10.8.02

Oppdatert 2003-04-22.

Hillesøyforeninga vedtok å markere 5 års jubileumet sitt med et par begivenheter denne sommeren.

1.        samarbeid med foretaket til Historielaget i den gammeldagse kirkehelga på Brensholmen 30.6 og

2.        busstur til den sørvestlige del av den gamle kommunegrense i Hillesøy

Kirkehelga ble avlyst – dermed ble den nedsatte komite i styret for dette engasjement fritatt.

Bussreiseopplegget fikk komité nedsatt:  Haldis Bredal og Solbjørg Yttergård Paulsen.

Disse innhentet anbud buss og opprettet kontakt med personer til samarbeid for å ta imot Hillesøyforeninga denne bussturen. Hillesøyforeninga ser det som oppgave og ønsker å besøke sine bygder i det gamle kommunedistriktet når det er mulig.

Stedet for samling ble Stønnesbotn denne gang. TFDS sponset med halv pris for buss over Malangen og halv bill.pris for person.

Man bør ha i minnet at man må ”varsle bussen” i tide til fergemannskapet på angivelig dato for overfart med ferge i å med bestilling av buss skjer lang tid i forveien. Avgang ble fra Prostneset kl 10.30 om Giæverbukta – Kattfjorden til Brensholmen lørdag 10.8.02.

Bussen ble halvfull; 32 stk. Turen var annonsert og kunngjort i Meakomiteens junimøte, avisene i Tromsø, Troms folkeblad, plakatoppsett til: Tromvik, Ersfjordbotn, Bogbukta kiosk, Sjøtun, Brensholmen. Sommarøy, Botnhamn og Husøy. Kunngjøring og utsendte plakater skjedde 29. juli til disse overnevnte. Kassereren satte inn annonse med påmelding innen 6.8.

Senja videregående skole, Gibostad (tidligere landbruksskolen).

Fra vårt besøk på Senja videregående skole hvor rektor viste oss rundt. (Foto NN)

Turen ble lagt med middagsbespisning i Stønnesbotn, deltakelse på Gibostadmartnaden

og omvisning av Senja v.g. skole.  Vedlagt utdrag av info om skolen.

Været var praktfullt med gode grader. I Botnhamn kjørte bussen direkte til Gibostad der det ble opphold mellom klokken 13 – 15.30. På vei dit ble det kommentert navn på fjell og hvem som hadde vært sprek å gått på disse. De fleste gikk på martnaden der det var masse folk. Noen deltok sammen med Vevik hvor vi fikk innbydelse til litt omvisning på den videregående skole - vi hilste på medlem Kirsten som arbeider der og Ottar Svendsen som foretok omvisning og fortalte fra gamle landbruksskolen og tida til i dag.  Vi fikk benytte toaletter der. En praktfull velholdt skole som denne formiddagen hadde 60-årstreff av tidligere elever.  Jeg ba i forkant Kirsten hilse disse fra Hillesøyforeninga (elevene tilhørte jo Hillesøy kommune) den gang  og benyttet tjans til å fortelle om foreningas eksistens.

Takk til rektor og så bar det i bussen igjen tilbake til Stønnesbotn og Galnslott ungdomshus.

Middag på Galnslott ungdomshus.

Vi venter på middagen, laksemiddag. (Foto Bjarnhild M. Vevik)

Vi ble mottatt med flagget til topps og der sto velkomstkomiteen og tok imot Hillesøyforeninga. Jammen ble det en flott reise ut til dette stedet hvor vi hygget oss med god mat og drikke. Meny var havlaks med alt tilbehør,  kaffe og kaker ved småbord ute - det ble rikelig ro og hygge hele dagen noe det kan fastslås fra alle 32 tilstedeværende.

Einar Johansen leste sin egen beretning av å ta vare på hverandre i prosavers ute på trappa.

Takk til han som er så villig å stille opp for Hillesøyforeninga. Dessamme til hele komiteen

som ble takket med roser  til Helene, Ella, Ågot, Synnøve og Anne av Bjarnhild.

Ella hadde deltatt på slektstreff og fortalte utdrag derfra.

Utekaffe.

Kaffen ble servert ute i det flotte sommerværet. (Foto Bjarnhild M. Vevik)

Bjarnhild tok ordet ute og gjentar her om 5 års virke i Hillesøyforeninga og ”Mea” i 4 år som underkomité. ”Meakomiteen arbeider fysisk med bytreff en torsdag i måneden - har program mellom klokken 18-2100. Til sammen er Hillesøyforeninga og Meakomiteen samme sak. I arkivet har Hillesøyforeninga fått hele 36 bidrag med skildring- og fortellinger fra den menige mann og kvinne.  Dette lå som bilag til årsmeldinga alle medlemmer mottok. Vårt mandat har det klare formål skissert i vedtektene for Hillesøyforeninga at vi skal ivareta fortidsminner fra den ærverdige Hillesøy kommune i tida fram til kommunesammenslåinga 1964.

Takk for god mat og servering.

Bjarnhild takker damene bak den fine middagen og servicen. (Foto NN)

Hver bygd og grend har sin historie både på vondt og godt og mange vi møter har virkelige gode historier å fortelle. Amatørfoto følger fortellingene der disse finnes. Utviklinga har gått og går jo fortsatt i stort tempo slik at vi er klar over å kunne miste” historie” dersom vi ikke griper tak i og oppmuntrer folk som har evne å huske saker og ting før det blir for sent.  Vi synes det er riktig - å verdsette de eldre – som levde i kystsamfunn og virket på en annen måte enn folk i dag med å kunne gjenfortelle deres levekår i heim/arbeid.

Det daglige og enkle forteller best - nedtegnet med håndskrift er etter hvert mangelvare.

Tilslutt oppfordrer jeg deg å skrive ned små og større ting du husker fra barndom/ungdom og

gjerne gi det til Hillesøyforeninga.

Planen er å komme tilbake med ei større utstilling neste gang det blir gammeldags kirkehelg på Brensholmen.”

Stopp på Heia.

En av pausene på hjemturen ble lagt til ”salgsbodene” på Heia. (Foto Bjarnhild M. Vevik)

Bjarnhild leste skildring av ”Angstauren” skrevet 2002 av medlem Anny Kristiansen. Klappapplaus og takk til Anny som var med på turen. Tilslutt takket vi for oss og hjemreisen tok til med fornøyde turdeltakere inkl. bussjåføren som hadde noen små pauser innlagt før vi tok avskjed med hverandre vel hjemme i Tromsø.

BMV