RAPPORT FRA SOMMARGØY PÅ YTTERSIA

24. JUNI 2017

Oppdatert 2017-07-06.

Sommargøyen var i år lagt til lørdag 24.6. og søndag 25.6. Tidligere har den begynt fredag ca. kl. 11.00. Den ble holdt i lokalene til det tidligere fiskebruket Hjalmar Johansen Co. AS, Sommarøy. Videre var arrangementet langt tidligere på sommeren enn tidligere år da det har vært lagt til siste halvdel av juli.

Lørdag 24. juni 2017 deltok Hillesøyforeninga med stand på Sommargøy på Yttersia i det tidligere fiskebruket til Hjalmar Johansen & Co AS, Sommarøy. Her fra tilriggingen av standen til Hillesøyforeninga. Foto: Jan A. Brox.

Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen tar et siste overblikk før «gøyen» åpner. Foto: Jan A. Brox.

Årets arrangement var etter vårt skjønn en katastrofe. Det var ikke annonsert eller omtalt i lokalavisene. Etter det vi har funnet ut så var arrangementet kun omtalt på facebook-siden «Sommargøy på Yttersida». Men for å finne frem til denne siden må man vite hva man skal søke på. Det var heller ikke noe program å få tak i så derfor visste ikke folk hva som skulle foregå, og ikke var det skilt ved veien som fortalte hvor arrangementet foregikk.

Her er redningsforeninga Fremad sin stand. Foto: Jan A. Brox.

Her er det noen ungdommer som selger tørrfisk til inntekt til klassetur. De gikk fri flere ganger og måtte heim etter mer. Foto: Jan A. Brox.

Alt dette førte til at det var svært lite folk, spesielt på søndag. Nå var ikke været på søndag optimalt, men det har det vært før òg uten at det har betydd så mye. Vi snakket med folk på lørdag som tilfeldig hadde tatt turen ut til Sommarøya og tilfeldig fått høre at noe skulle foregå her ut. Nå hadde vi i foreninga tenkt å delta begge dagene, men da det etter ca. kl. 14.00 på lørdag nesten ikke var folk pakket vi sammen en time før det var slutt og dro derfra.

Sissel Hauan stilte med egen stand og med egenproduserte produkter.

Foto: Jan A. Brox.

Her var det å få kjøpt kaffe, vafler, pølser i brød, fiskesuppe og lapskaus samt diverse drikkevarer. Foto: Jan A. Brox.

Snakket i ettertid med folk som hadde hatt stand der om søndagen og de sa at det nesten ikke var folk på arrangementet. En som hadde salgsbod på søndag fortalte at vedkommende ikke hadde solgt en eneste ting. Personen var kommet fra Kåfjord og gav klart uttrykk for at det ble aldri mer Sommarøy.

Redningsselskapet var her ute med Eliasbåten som var meget populær.

Foto: Jan A. Brox.

Et redningshelikopter var òg her ute og fløy folk omkring. Foto: Jan A. Brox.

For foreninga ble det ikke helt svart, vi fikk solgt noen bøker og andre ting, samt at vi fikk noen nye medlemmer. Bildlekanonen vår sviktet men ved hjelp fra Kjell Ove Hveding og Sommarøy Arctic Hotel fikk vi lånt en bildekanon så vi kunne fortsette å vise bilder fra tidligere Hillesøy kommune. De som betjente standen var Knut Karlsen, Ragnhild Johansen, Jorunn Nilsen og Jan A. Brox.

Kroken i juni 2017.

J.A.B.