RAPPORT FRA SOMMARGØY PÅ SOMMARØY 21. – 24. JULI 2011

Oppdatert 2011-08-04.

Det begynte med redningsforeninga ”Fremads” pensjonisttreff i ungdomshuset på Hillesøya torsdagskveld 21.7. Hillesøyforeninga var ikke offisielt med på dette arrangementet, men en del fra styret og en del medlemmer var møtt som gjester. I år som i tidligere år var det Kjell Ove Hveding og hans onkel Tor Hveding som sto for underholdningen. Kjell Ove hadde et utmerket innslag om den store hurtigbåtfadesen i fylket – ruten mellom Tromsø og Harstad. Ellers sto de for det musikalske utover kvelden og sørget for at allsangen runget gjennom huset. Dette er et populært tiltak da det var fylt opp til siste plass.

Fra Redningsforeninga Fremad’s pensjonisttreff i ungdomshuset på Hillesøya, torsdagskvelden 21.juli. Til venstre spiller, som vanlig, Kjell Ove Hveding (til h) og hans onkel Tor Hveding til allsangen. Til høyre sees de trofaste gjestene Svein og Marie Karlsen fra Tromsø som koser de seg med allsangen. Foto: Jan A. Brox.

Fredag og lørdag stilte Hillesøyforeninga med stand på Holmen Bruk på Sommarøya. Været var sånn passe grått med enkelte solgløtt, lett nordøstlig bris og temperaturen lå på ca + 14 °C. Foreninga stilte med flere bildealbum med bilder fra tidligere Hillesøy kommune. En bildekanon viste bilder fra den gamle kommunen. Det var salg av bøker, Hildring og Erindring. Det ble solgt over 40 bøker. Boklageret begynner nå å bli tomt. Videre var det salg av T-skjorter, kaps og pins. Det ble del ut inforasjonsskriv som beskriver foreningas virke. Det ble noen nye medlemmer i år også.

Her er ”ungdommen” som sørger for at pensjonisttreffet blir vellykket. På venstre siden av bordet Lillian Nordheim ved veggen og Anne Elise Andreassen Solbakken. På høyre siden, Laila Hansen ved veggen og Karoline Hansen.

Med ryggen til, Anne Lise Solbakken. Foto: Jan A. Brox.

På fredag åpnet markedet kl. 15.00, men allerede ved 14.30-tiden begynte det å komme folk, så ved åpningen var det ganske mange som var møtt frem. Men så skjedde det noe merkelig. Ved 15.30-tiden var det plusselig fritt for folk. Vi på standen skjønte lite av det. Men så kom beskjeden om at det var gått av en bombe i regjeringskvartalet i Oslo og at det var skyting på Utøya og at flere var døde. Folket var rett og slett gått heim og satt og fulgte med på TV i utviklingen i Oslo. Derfor var det egentlig bare å pakke sammen, noe som flere gjorde allerede en time før annonsert stengetid kl. 19.00.

Fra Hillesøyforeningas stand på Holmen Bruk, Sommarøya, fredag 22. juli. Blant annet så viste en bildekanon bilder fra tidligere Hillesøy kommune. Foto: Jan A. Brox.

Lørdag var det godt oppmøte. Det gikk litt tregt før folket kom, men når de først kom så var det et godt besøk utover dagen. Søndagen stilte ikke foreninga.

De som hadde vakt på standen fredag var Knut Karlsen, Jan A. Brox og Elsa Britt Robertsen. Første vakta på lørdag var det Knut Karlsen, Hans S. Brox og Haldis Bredal som besørget. Siste vakta var det Knut Karlsen, Jan A. Brox og Ragnhild Johansen som besørget.

Må vel kunne si oss fornøyd med arrangementet i år.

Kroken i juli 2011.07.27