RAPPORT FRA SOMMARGØY PÅ SOMMARØY 24. – 27. JULI 2008

Oppdatert 2008-09-07.

Det årlige arrangementet ”Sommargøy på Sommarøy” gikk av stabelen i tiden torsdag 24.7 til søndag 27.7.2008, i noe variabelt sommervær. Vestlig bris, mye skyet og noe regn enkelte dager. De siste dagene ble været bedre og bedre. Det hele startet med pensjonisttreffet i ungdomshuset på Hillesøya som stedets redningsforening arrangerte om kvelden på torsdag 24. Juli. Det var fult hus.

Fra pensjonisttreffet i ungdomshuset på Hillesøya torsdag 24.7. 2008 arrangert av den lokale redningsforeninga. Til høyre i forgrunnen, Kjell Ove Hveding som er primus motor for ”Sommargøy på Sommarøy”. Foto: Jan A. Brox.

De to pene herrene ved bordet er Kjell Ove Hveding og hans onkel Tor Hveding som er sønn av Hillesøy kommunes siste lensmann, Torgeir Hveding.

Foto: Jan A. Brox.

Fra Hillesøyforeninga deltok foreningas leder Hans S. Brox Haldis Bredal og Jan A. Brox. De hadde med seg flere permer med gamle bilder fra bygdene som en gang utgjorde Hillesøy kommune, samt fiskebåter fra nevnte område med mer. Dette var ganske populært. Mange samlet seg rundt bordet hvor dette var lagt ut, og kom både med kommentarer og rettelser til dette materialet som vi er takknemmelig for. Korrekte opplysninger er viktig. Ellers hadde foreninga med noen eksemplarer av 2. opplag av boka ”Hildring”, T-skjorter og kapser som interesserte kunne kjøpe. Noe salg ble det.

På pensjonisttreffet nyttet Hillesøyforeninga høve til å dele ut gebursdagskort til frammøtte medlemmene som har hatt ”runde år” hittil i  år. Her er det Julius Hansen som får både kort og klem av foreningas kasserer Haldis Bredal.

Foto: Jan A. Brox.

Her er det Borghild Paulsen som får gebursdagskort av Haldis Bredal. Til venstre Julius Hansen. Foto: Jan A. Brox.

Foreninga stilte med stand på Holmen Bruk, Sommarøy, fredag og lørdag. Søndag deltok vi ikke. Fredag stilte Ragnhild Johansen, Knut Karlsen og Hans S. Brox. Lørdag var delt i to vakter. Jan A. Brox og Knut Karlsen stilte på første vakt og Haldis Bredal og Hans S. Brox stilte på andre vakt med Knut Karlsen som engasjert ”reserve”. Bjarnhild Vevik var fredag og lørdag ”hjemmeværende reserve”.

Her er det Tor Hveding som får gebursdagskort og klem av Haldis Bredal. Foto: Jan A. Brox.

Her får Jørgen Nilsen gebursdagskort og klem av Haldis Bredal. I bakgrunnen Tor Hveding med trekkspillet. Foto: Jan A. Brox.

Arrangementet trakk spesielt mye folk på lørdag og de fleste passerte foreningas stand. Mange stanset opp og slo av en prat og studerte det materialet vi hadde med. Noen kjøpte også ”Hildring” samt T-skjorter og kapser. Hovedinntrykket er at mange ble kjent med foreningas virksomhet og mange synts at vi gjorde en bra jobb. Det resulterte i flere nye medlemmer. Knut Karlsen var spesielt aktiv for å få verve medlemmer.

Kjell Ove Hveding leser fra Vett og uvett.

Foto: Jan A. Brox.

Tor Hveding og Kjell Ove Hveding sørger for gode toner til allsangen.

Foto: Jan A. Brox.

Foreninga takker de som stilte opp disse dagene slik at dette arrangementet kunne gjennomføres.

Hillesøyforeningas stand på Holmen Bruk på Sommarøya. Styremedlem Knut Karlsen ”styrer” standen. Foto: Jan A. Brox.

Hillesøyforeningas stand på Holmen Bruk på Sommarøya. Styrmedlem Knut Karlsen i samtale med journalist Per Eliassen i avisen Tromsø. Foto: Jan A. Brox.

Tromsø 7. september 2008.

HSB