RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ

HILLESØYA 23.2.2018.

Årets møljekalas ble avviklet fredag 23. februar i ungdomshuset på Hillesøya. I år var været godt, god gammeldags sørøst bris, klart med sol på dagen og nordlys om kvelden. For de fleste så begynte kvelden ved 17.00-tiden med buss fra Prostneset i Tromsø og med de obligatoriske stoppene i Giæverbukta, Kvaløysletta, Henrikvika og Synnøvejorda så bar det til Hillesøya. Da kalaset startet ved 19.00-tiden, var det benket rundt bordene 61 personer.

Gjestene benket rundt bordene på ungdomshuset, sett fra scenen.

Foto: Jan A. Brox1

Gjestene benket rundt bordene på ungdomshuset, sett fra scenen.

Foto: Jan A. Brox

Det ble servert utmerket skreimølje som smakte upåklagelig. Til dette kalaset var det kokt 54 kg. skrei, 100 stk. mager med lever i, 30 liter lever, 15 kg. rogn og 30 kjaker, eller klemningshau som noen sier. Til dette var det å få kjøpt øl og akevitt, og rød- og hvitvin til de som lystet det. Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring.

Senere hen ble det servert kaffe og kaker. Et fantastisk etargilde som må oppleves, for det blir bare arrangert en gang i året av foreninga.

Så er gjestene klar for kaffen. Kakene er allerede satt ut, (se til høyre nederst).

Foto: Jan A. Brox.

Kokkegjengen skal ha all ære for det smakfulle måltidet.

Kjøkkengjengen får utdelt roser av foreningas leder Knut Karlsen. Foto: Jan A. Brox.

Senere på kvelden ble foreningas hederspris tildelt konservator John Hansen ved Tromsø Museum av foreningas nestleder Ragnhild Johansen, for hans innsats med å restaurere «Nerstua» på Tussøya.

Konservator John Hansen ved Tromsø Museum, får tildelt Hillesøyforeningas hederspris for 2018 av foreningas nestleder Ragnhild Johansen. Han får prisen for hans arbeide med å restaurere «Nerstua» på Tussøya. Foto: Jan A. Brox.

«Nerstua» er et såkalt nordlandshus, en variant av trønderlåna, men mindre. Huset måler 13 m x 5,5 m. Huset er første gang omtalt i branntakstdokumenter i 1875, men huset har stått et annet sted da det under restaureringen ble klar at tømmeret var eldre enn 1875 og at det var merket. I juni 1999 var John for første gang inne i huset. Anledningen var at det var et tilsyn av gårdsutstillingen på Løkkenest som avdøde Hjalmar Brox hadde donert til Tromsø Museum, som ga anledning til å besikte «Nerstua». John satt i gang prosessen med å overta huset, noe som ikke var helt enkelt. Det tok 10 år for å avklare arveforholdene da det var over 20 arvinger som måtte kontaktes samt å avklare tomteforholdene. Først da kunne John begynne restaureringen. Huset er nå restaurert tilbake til det opprinnelig så langt det har vært mulig. Det er ikke mange slike hus på landsbygda her nord så John har gjort en formidabel jobb og vi takker han for det.

Det ble også åresalg og mange fine gevinster. Det ble òg solgt en del bøker og annet.

Dansemusikken ble besørget av Nils-Einar Solli fra Langsund i Karlsøy. Fullt dansegulv hele kvelden.

Ved midnatt kjørte bussen tilbake til Tromsø. Et vellykket arrangement etter stemningen i bussen tilbake til byen å dømme. Vel møtt neste år omtrent på samme tid.

Kroken, mars 2018

Jan A Brox