RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 10.3.2017

Oppdatert 2016-03-20.

Årets møljekalas skulle egentlig avvikles fredag 24. februar, men på grunn av det dårlige været ble det avlyst. Noen dager senere ble det fint vintervær med sørøst bris, klart og sol. Værutsiktene fremover så lysende ut så man bestemte seg for å avvikle kalaset fredag 10. mars, men akkurat denne dagen slo været om til vestavind med noen sludd- og til dels snøbyger. Senere på kvelden dreide vinden til nordvest med litt snø av og til. Været var nå ikke verre enn at kalaset ble avviklet.

Fredag 10. mars 2017 arrangerte Hillesøyforeninga møljekalas i ungdomshuset på Hillesøya. Det skulle egentlig gått av stabelen fredag 24. februar, men været var slik at det måtte avlyses. Her sees Odin Tårnes og Bjørnar Hansen fra Langsund i Karlsøy som sørget for musikken. Foto: Jan A. Brox.

Et av bordene. Her er de kommet til desserten. Hillesøyforeningas leder, Knut Karlsen, sitter helt til høyre med noen papirer. Foto: Jan A. Brox.

Godt og vel 50 personer hadde meldt seg på til kalaset den 24. februar, men ikke alle disse hadde anledning å stille den 10. mars da de i forveien hadde lagt andre planer for denne fredagen. Det ble for kort tid å gjøre om på planene. Likevel var det 39 personer som møtt opp.

Folk koser seg og er her kommet til desserten. Foto: Jan A. Brox.

Foto: Jan A. Brox.

Kl. 17.00 avgikk busset fra Prostneset i Tromsø og via Giæverbukta, Kvaløysletta, Kaldfjorden og Kattfjorden bar det ut til Hillesøya. I år som alle år før ble det servert utsøkt skreimølja med alle ingredienser så som skei, lever, rogn, kjæker, sylmager, fylte mager, potet, løk og flatbrød. Til dette var det å få kjøpt akevitt, øl, vin og brus. Desserten besto i kulturmelk og kavring. Det hele var en sann nytelse. «Kokkegjengen» skal ha all ære for den nydelige mølja. Senere hen ble det servert kaffe og kaker for de som greide mer.

Foto: Jan A. Brox.

Styret hadde fått laget et sanghefte med 72 gode gamle og kjente sanger som falt i god smak hos de frammøtte. Det var faktisk noen som like det så godt at de kjøpte heftet. Det ble en del allsang med sanger fra heftet. Og ved hjelp av Odin Tårnes, sang, og Bjørnar Hansen på trekkspill ble det god stemning. Odin og Bjørnar sørget også for dansemusikken.

Hillesøyforeningas leder, Knut Karlsen, overrekker hedersprisen for 2017 til lederen i Rekvik Vel, Ragnhild Johansen, for deres innsats med å restaurere den gamle skolen fra 1916 i Rekvika. Foto: Jan A. Brox.

Utpå kvelden ble hedersprisen for 2017 delt ut av Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen til lederen i Rekvik Vel, Ragnhild Johansen, for deres arbeid med å restaurere den gamle skolebygningen i Rekvika fra 1916. Dette er den eneste skolebygningen som står i sin opprinnelige form i området som utgjorde tidligere Hillesøy kommune. Det er også den eneste bygningen utenom Tromsøs bykjerne som har fått det blå skiltet som viser at bygningen er verneverdig.

Det var òg salg av bøker på møljekalaset. Foto: Jan A. Brox.

Kaffe og kaker er satt ut, så det er bare å forsyne seg. Foto: Jan A. Brox.

Ut på kvelden ble det salg av årer og det ble trukket mange fine gevinster.

Her gjøres det klart for å selge årer. Gevinstene ses på bordet. Fra venstre: Haldis Bredal, Aud Jensen, Britt Berntsen, Øystein Berntsen, Knut Karlsen og Ragnhild Johansen. Foto: Jan A. Brox.

Så ebbet kvelden ut med dans ut mot midnatt og bussen returnerte til Tromsø samme vei som den kjørte til Hillesøya. Et vellykket arrangement selv om det var mindre folk enn vanlig, men det for været ta skylden for.

Kroken i mars 2017.