RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 26.2.2016

Oppdatert 2016-03-16.

Hillesøyforeningas årlige møljekalas ble avviklet fredag 26. februar 2016, i ungdomshuset på Hillesøya som vanlig. Selveste Egil Olsen i Tromsø Busscharter ved rattet på bussen sørget for at vi kom vel fram. Nå ble det en liten forsinkelse fra Prostneset på grunn av noen uheldige omstendigheter. Bussen skulle avgå kl. 17.00, men foreningas styremedlem Haldis Bredal, som skulle sørge for å hente roser til kjøkkengjengen på tur til bussen, gled på det glatte føre og brakk lårhalsen og hamna på sykehuset i stedet. Men omsider kom vi av sted og med stopp i Giæverbukta, Kvaløysletta, Henrikvika og Synnøvejorda rakk vi likevel fram før det hele startet.

Fredag 26.2.2016 gikk det årlige møljekalaset av stabelen i ungdomshuset på Hillesøya. Det var møtt opp 56 personer som deltok i denne årlige begivenheten. Til venstre ses bord no. 1 og til høyre ses bord no. 2. Foto: Jan A. Brox.

Til venstre ses bord no. 3. I front til venstre Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen og hans frue Vivian. Til høyre ses bord no. 4 og resten av salen. Foto: Jan A. Brox.

Med de som var med bussen og de som tok seg frem til Hillesøya med egen skyss var det 56 personer som benket seg rundt bordene. Med så pass mange så går det med en del råstoff. Det ble kokt 55 kg. skrei, 30 liter lever, 18 kg. rogn, 110 stk. mager og 30 stk. torskekjeker. Til dette var det øl og akevitt å få kjøpt. Etter dette var det dessert som besto av kulturmelk og sukkerkavring. Vi var rimelig mette da vi trakk til kaffebordene hvor vi fikk servert kaffe og kake så lenge vi lystet utover kvelden. All ære til kokkegjengen, det hele var fortreffelig.

Kaffebord no. 1 til venstre. Fra venstre og rundt bordet: Ingebjørg Solheim, delvis skjult Randi og Arnt Bakkejord, Hans Brox, Ingrid Sivertsen, Aud Jensen, Kjellaug Brox og Torill Tollefsen med ryggen til. Til høyre kaffebord no. 2. Foto: Jan A. Brox.

Også i år ble dansemusikken besørget av Bjørnar Hansen og Odin Tårnes fra Langsund i Karlsøy. Det gikk litt tregt å komme i gang med dansen – måtte la måltidet synke litt først – men så tok det løst og da ble det sving på sakene.

Kaffebord no. 3 til venstre. Som no. tre fra venstre sitter Kjetil Renland som er primus motor for å ha fått i stand Botnhamn bygdesamling. Hans kone Aid sitter til venstre for han. Til høyre blir årets hederspris overrakt av Hillesøyforeninga, her representert ved Laila Hansen og foreningas leder Knut Karlsen, til Botnhamn bygdesamling, representert ved leder Kjetil Renland og hans kone Aid. Prisen er en krystallvase med gravering. Foto: Jan A. Brox.

Årets hederspris gikk i år til Botnhamn bygdesamling representert ved Kjetil og Aid Renland for deres innsats over flere år med å få til samlingen i den såkalte Meyer-brygga i Botnhamn. Prisen ble overrakt av Laila Hansen og foreningas leder Knut Karlsen.  Hedersprisen besto i en krystallvase med gravering. Foreninga har besøkt samlingen flere ganger og er å anbefale. Foreninga planlegger et besøk i mai i år så det er bare å melde seg på. Vi tar da ferga over Malangen og spaserer til brygga som ligger ganske nær fergeleiet.

Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen, takker damene for den gode maten og servicen. Han går litt fysisk til verks med å gi dem en klem. Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt kjørte bussen tilbake til Tromsø. Det var sørvestlig bris og opphold da kvelden startet men i løpet av kvelden begynte det å snø. Til tider snødd det ganske tett og det falt vel ca. 10 cm før vi kom oss av sted. Da vi kom til Tromsø var det ikke falt noe snø så det var bare ute på kysten det var snøfall. En hyggelig kveld var til ende.

Kroken i mars 2016.