RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 28.2.2015

Oppdatert 2015-03-11.

Hillesøyforeningas årlige møljekalas ble avviklet lørdag 28.2. i ungdomshuset på Hillesøya som vanlig. Været var en lett sørlig bris, skyet og 5 – 6 plussgrader som medførte en del isete veier. Med innleid buss fra Tromsø Busscharter startet vi fra Prostneset i Tromsø kl. 17.00 med nesten full buss. Etter stopp i Giæverbukta og på Kvaløysletta for å ta på flere møljehungrige, bar det i vei ut Kaldfjorden. I Henrikvikdalen fikk bussen litt problemer på den isete veien, men med litt rygging og manøvrering gikk det bra. Siste stopp var Synnøvjorda i Kattfjorden og så var det «raka vegen» til Hillesøya.

Lørdag 28.2.2015 gikk Hillesøyforeningas årlig møljekalas av stabelen i Hillesøy ungdomshus. 75 personer deltok i måltidet. Det var på grense av hva huset kan mestre. Ca. 20 % av gjestene hadde ikke vært med tidligere. Det ble tegnet ca. 11 – 12 nye medlemmer. På bildet begynner salen å fylles opp av møljehungrige gjester. Foto: Jan A. Brox.

Med de som var med bussen og de som hadde tatt seg til Hillesøya fra Kattfjorden, Brensholmen og Sommarøya med egen skyss var det 75 personer som benket seg rundt bordene. Dette er på grensen av hva huset kan håndtere, men alle fikk plass. Ca. 20 % av de som deltok i kalaset var her for første gang. En del var ikke medlemmer i foreninga, men som hadde hørt om den samt den gode mølja som kokkegjengen i ungdomslaget lager. De syntes dette var et fint arrangement. Før kvelden var over hadde 11 -12 personer tegnet seg nye medlemmer.

Så er mølja fortært og gjestene har flyttet til kaffebordene. Foto: Jan A. Brox.

Til venstre fra kaffebordene, og til høyre Bjørnar Hansen og Odin Tårnes fra Langsund i Karlsøy som sto for musikken. Foto: Jan A. Brox.

Det er klart at med så mange gjester så går det noe råstoff. Det var kokt 64 kg. skrei, 30 kg lever, 17 kg rogn, 155 stk. mager og 34 stk. torskekjæker. Det var lite igjen da måltidet var over. Til dette kunne den enkelte kjøpe øl og akevitt. Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring, og senere på kvelden ble det kaffe og kaker. Alt smakte fortreffelig. All ære til kokkegjengen. En kan vel si det slik at det strammet litt her og der etter måltidet.  Kokkegjengen fikk overrakt roser av foreningas leder Knut Karlsen senere på kvelden.

Til venstre har kokkegjengen stilt opp og foreningas leder Knut Karlsen deler ut roser til dem for god mølje og fint arrangement. Til høyre: I år gikk foreningas hederspris til Laila Hansen for sin innsats i foreninga. Her «forsyner» Knut Karlsen seg med klem hos Laila. Laila holder hedersprisen i hånden. Foto: Jan A. Brox.

Etter måltidet ble det ryddet for dans. Musikken ble besørget av Bjørnar Hansen og Odin Tårnes fra Langsund i Karlsøy. I starten var det litt tregt da måltidet «satt godt i», men det kom seg utover kvelden.

Laila Hansen har fått overrekt årets hederspris. Her får hun roser av Haldis Bredal mens Knut Karlsen ser på. Foto: Jan A. Brox.

Årets hederspris gikk i år til Laila Hansen for hennes innsats for foreninga. Prisen ble overrakt av foreningas leder Knut Karlsen. Styremedlem Haldis Bredal overrakte roser.

Kroken i mars 2015.