RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 22.2.2014

Oppdatert 2013-02-26.

Det årlige møljekalaset til Hillesøyforeninga gikk av stabelen lørdag 22.2. i ungdomshuset på Hillesøya. Etter at det i et par måneder hadde vært et upåklagelig vær med ingen nedbør og moderat med vind, opplevde vi at det denne dagen var væromslag med sørvest frisk bris og antydning til sludd i luften. Men det hindret ikke gamle hillesøyværinger å ta turen til Hillesøya. Bussen avgikk fra Prostneset i Tromsø kl. 17.00 som vanlig. I år var det Tromsø Bussscharter AS med selveste Egil Olsen som sjåfør som brakte oss ut til Hillesøya og tilbake sørget Barre Kristoffersen for at vi kom velberget til byen. Til sammen var vi bortimot 50 personer som deltok på møljekalaset.

Til venstre er serveringen i full gang ved bord 1. De to damene lengst til venstre er Helene Rasmussen og Herdis Kristiansen. Til høyre bord 2 med Helga Elstad nærmest til venstre og Elbjørg Olufsen nærmest til høyre. Foto: Jan A. Brox.

Det startet med et utsøkt måltid som bestod av skrei, lever, rogn, kjæker, mager fylt med lever, sylmager, heimbakt flatbrød og rå løk. Til dette var det anledning til å kjøpe øl og akevitt. Det var satt ut en kasterolle for å bløyte brødet i. Til dessert kulturmelk og kavring med masse farin for de som foretrakk det. Må vel kunne si at vi var rimelig mette da vi prøvde å bevege oss mot kaffebordet. Ja da, det var kaffe og kake etterpå. Vi klarte det òg - så vidt.

Til venstre ser Ivar Jensen på at folk ved bord 3 forsyner seg, og til høyre hjelper Anne Lise Solbakken til ved bord 4. Foto: Jan A. Brox.

Så ble det ryddet for dansen. Musikken ble besørget av Bjørnar Hansen og Odin Tårnes, begge fra Langsund i Karlsøy. Det gikk litt tregt til å begynne med – mette som vi var, men etter ei stund kom vi i siget.

Fra to av kaffebordene. Mye kjentfolk til venstre, og til høyre står Åsmund Laukslett og forteller et og annet. Foto: Jan A. Brox.

I en pause i musikken ble det delt ut roser til to av foreningas damer som hadde fylt runde år nylig, nemlig Helga Elstad og Elbjørg Olufsen. Overrekkelsen ble foretatt av foreningas leder Knut Karlsen. Hvor mange år? Vel, vi røper ikke alder på damer, gjør vi vel?

Til venstre fra kakebordet. Svein Olsen med kaffekoppen, så er det Helga Elstad og Elbjørg Olufsen. Til høyre går dansen lystig. På senen Bjørnar Hansen og Odin Tårnes.

Foto: Jan A. Brox.

Samtidig overrakte Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen en krystallvase med inngraving til UL Samholds leder Lillian Nordheim. Dette var en gave fra Hillesøyforening til UL Samholds ungdomshus da det var 50 år siden huset ble tatt i bruk like før jul 1963. Selve markeringen av dette ble arrangert lørdag 7.12.2013, men da var ikke gaven ferdig gravert. Kjøkkengjengen fikk rosende omtale av foreningas leder Knut Karlsen og overrakt hver sin rose – med klem.

Til venstre får Elbjørg Olufsen (til venstre) og Helga Elstad (til høyre) får oppmerksomhet av Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen i anledning at de fyller rundt år. Men damenes alder røpes ikke. Til høyre overrekker Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen en krystallvase med inngravering til lederen i UL Samhold, Lillian Nordheim, i anledning ungdomshusets 50-årsjubileum like før jul i 2013. Jan A. Brox.

Årets ærespris ble òg annonsert og den gikk til Ella Sebulonsen i Botnhamna, for hennes arbeid ved å tilrettelegge både hus og mat ved foreningas besøk i Botnhamna.  Dessverre kunne hun ikke være tilstede, men hun vil få den overrak ved foreningas besøk i Botnhamna i mai i år.

Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen takker kjøkkengjengen for den utsøkte mølja de har kokt og servert. Foto: Jan A. Brox.

På de tidligere møljekalasene har det ikke vært åresalg, men i år ble åresalg og dette var ganske vellykket. Årene gikk unna, gevinstene likeså. Her må det nevnes at et bord var i skuddet når det gjaldt vinnerlykke – og det var bordet i storsalen nærmest utgangsdøra. De sopt til seg det meste. Kjøkkengjengen var òg i skuddet. Det ble ropt ofte fra kjøkkenet «HER». Ja, moro var det, ikke tvil om det. Det var òg salg av foreningas siste bok «I synsranda».

Ved 23.30-tiden entret vi bussen om ikke mette av dager, så mette av mølje, og Barre Kristoffersen brakte oss trykt til byen. Vel blåst og takk for oss for denne gangen.

Kroken februar 2014.