RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 23.2.2013

Oppdatert 2013-05-25.

Det tradisjonelle møljekalaset ble avviklet den siste lørdagen i februar. Det har blitt en tradisjon at vi hvert år samles siste lørdagen i februar i ungdomshuset på Hillesøya og nyter havets goder. Nå hadde det vært et nydelig vintervær med rolige vindforhold, klart, sol og 4 til 8 minusgrader i over en måned, men et par dager før møljekalaset slo det om til mildvær og regn. Det føret til mye vann og snøslaps på veiene, men det hindret ikke møljehungrige hillesøyværinger fra å møte opp.

Til venstre god stemning ved kaffebordene etter møljespisingen og til høyre Kjellaug Brox og Anna Eriksen ved kaffebordet. Foto: Jan A. Brox.

Med innleid buss startet vi fra Prostneset i Tromsø kl. 17.00, og med stopp i Giæverbukta, Kvaløysletta, Henrikvika og Synnøvejorda for å ta på møljehungrige, var bussen så godt som full da snirklet seg etter en sørpete vei til Hillesøya. Turen tok nesten en halv time lengre en normalt på grunn av føreforholdene.

Til venstre dansen den går . . .  og til høyre dansen den går .. .  Her er det

Hans S. Brox og Ingrid Sivertsen som svinger seg. Foto: Jan A. Brox.

Ved 19-tiden var det 66 personer som benket seg rundt bordene for å innta havets delikatesser. Alt var der; skrei, lever, rogn, mager med lever, sylmager, kjæker, potet, løk, flatbrød, kasserolle for bløyting av flatbrød og vann til å skylle det ned med eller, dersom noen ønsket det, så var det mulighet for øl og akevitt. Til dessert var det kulturmelk og kavring. Senere hen var det kaffe og kaker så mye man klarte å putte i seg. Allsang var det òg ledet av Bjarnhild M. Vevik.

Så ble det ryddet for dans og tradisjonen tro var det Bjørnar Sørensen og Børre Schjølberg som sørget for musikken i år også. Selv om de fleste var ganske framtung av mølja så var det mange som begav seg ut på dansegulvet og det så ut for at de koset seg.

Venstre: Foreningens leder Knut Karlsen deler ut årets hederspris til Elsa Britt Robertsen. Prisen var en krystallvase med inngravering. Høyre: Elsa Britt takker Knut for prisen. Foto: Jan A. Brox.

Hedersprisen i år gikk til Elsa Britt Robertsen. Hun har sittet i styret fra og med 2001 og til 2012 som sekretær. Hun har bl.a. hatt god oversikt over medlemstallet i samarbeid med Haldis Bredal. I 2012 flyttet hun til Oslo, men er fortsatt med i styret. Hun hadde tatt turen fra Oslo for å være med på kalaset. Hedersprisen var en krystallvase med inngravert hilsen fra Hillesøyforeninga. Overrekkelsen ble foretatt av foreningas leder Knut Karlsen. Videre ble kokkegjengen overrakt roser for vel utført koking og servering.

Foreningas leder Knut Karlsen deler ut roser til kokkegjengen for vel utført servering. Ja, en klem må til. Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt entret vi bussen og så bar det tilbake på det samme føret som da vi kjørte utover til øya. Må skryte litt av sjåføren, han taklet føre meget godt. Ingen ble dårlig på grunn av den humpete og sørpete veien. Det ble et meget vellykket arrangement til tross for det trasige været.

Kroken mars 2013

JAB