RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 25.2.2012

Oppdatert 2012-05-20.

Lørdag 25. februar var det atter klart for årets møljekalas i ungdomshuset på Hillesøya. Været var ikke helt optimalt, nordvest frisk bris med snøbyger. Likevel hadde en hel gjeng møljehungrige samlet seg på Prostneset til bussavgang kl. 17.00. Så bar det til Giæverbukta hvor flere entret bussen og med et stopp i Henrikvika og Synnøvejorda hvor flere kom på, var det raka veien til Hillesøya.

Til venstre bløyter Haldis Bredal flatbrød i ”søpanna” og til høyre noen av deltakerne på møljekalaset. Foreningas leder Knut Karlsen som nummer to fra høyre.

Foto: Jan A. Brox.

Selv om det var litt vind og snøfokk så hadde 50 personer funnet veien til huset og et uforglemmelig måltid. I år som alle tidligere år serverte damene her ute god gammeldags mølja med alt som tilhører, potet, skrei, lever, rogn, kjæker, sylmager, mager fylt med lever, hjembakt flatbrød, rå løk, kulturmelk og selvsagt salt og pepper. En kasserolle var satt frem for bløyting av flatbrød. For de som ønsket noe ekstra attåt var det øl og akevitt å få kjøpt

Til venstre deltakere på kalaset i konsentrert inntak av mølja og til høyre får kokkelaget utdelt roser av leder Knut Karlsen mens Haldis Bredal holder rosene. Foto: Jan A. Brox.

Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring. Senere hen ble det servert kaffe og kaker så mye en klarte å putte i seg. Det er vel ikke å komme fra et vi var ganske «framtong» utpå kvelden.

Bjørnar Sørensen og Børre Schjølberg fra Hansnes, sørget for musikken til dansen, i år som tidligere år. De spilte kjente gamle slagere og dermed bar det til på gulvet. Litt tregt til å begynne med, framtung som vi var, men det kom seg utover kvelden.

Overrekkelse av hedersprisen 2012. Til venstre får Hans S. Brox overrakt roser av Haldis Bredal. Til høyre holder Hans prisen han fikk overrakt av Knut Karlsen som står til høyre. Foto: Jan A. Brox.

I en pause overrakte foreningas leder Knut Karlsen en blomsterbukett til Margit Johansen som rundet 75 år den 6.2. d.å. Videre ble kokkegjengen overrakt roser for vel utført koking og servering.

Fra kaffebordene. I forgrunnen sitter Helga Elstad til venstre og Eldbjørg Olufsen til høyre. Foto: Jan A. Brox.

Hedersprisen ble av foreningas leder Knut Karlsen overrakt til Hans S. Brox for hans innsats i foreninga. Han ble valgt inn i styret på årsmøtet 31.3.2001. Valgt som leder på årsmøtet 16.3.2005 og satt som leder til årsmøtet 9.4.2011. Han var en pådriver med å få foreninga på internett og i løpet av 2002 var foreninga på nett. Videre hadde han hovedansvaret for at de to bøkene «Hildring» og «Erindring» ble realisert.

Ved midnatt bar det tilbake til Tromsø, og nå hadde været bedret seg. Det var nesten stille og ikke noe nedbør. Et vellykket arrangement i år også.

Kroken i februar 2012.