RAPPORT FRA MØLJEKALASET PÅ HILLESØYA 26.2.2011

Oppdatert 2011-07-28.

Lørdag 26. februar var det igjen klart for årets møljekalas i ungdomshuset på Hillesøya. Været var ikke helt med oss i år, sydvest opp til kuling med regnbyger. Likevel hadde en hel gjeng møljehungrige samlet seg på Prostneset til bussavgangen kl 16.30. Så bar det til Giæverbukta hvor flere entret bussen. Et stopp på Kvaløysletta og i Bogbukta i Kattfjorden hvor flere kom på, og så bar det rett til Hillesøya. Turen gikk greit. Det var for det meste bare veier.

I år var det til tross for det dårlige været, møtt fram 54 personer som deltok i et uforglemmelig måltid. Disse damene her ute i havgapet kan dette med å lage god gammeldags mølja. Alle ingrediensene som tilhører et skikkelig festmåltid var med. Foruten fisk og potet var det lever, rogn, mager, sylmager, kjæker, hiembakt flatbrød, rå løk, kulturmelk og selvsagt salt og pepper. En kasserolle var satt frem for bløyting av flatbrødet. For de som ønsket noe ekstra attåt var det øl og akevitt å få kjøpt.

En del av deltakerne på møljekalaset på ungdomshuset på Hillesøya.

Foto: Jan A. Brox.

Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring. Både før og under måltidet var det allsang. Senere hen var det kaffe og kaker så mye en klarte å putte i seg. Heller ikke i år var det noen som gikk sultne fra dette kalaset.

På forespørsel om hvor mange møljekalas de hadde avviklet i år, svarte de at det var 10. Nå hadde de et igjen og det til områdets egne pensjonister. Det står det all respekt av, for det er ikke så rent lite arbeid med å hente fisken og tilberede den og alle ingrediensene som skal til et slikt kalas.

Bjørnar Sørensen og Børre Schjølberg fra Hansnes, sørget for musikken til dansen, i år som i fjor. Selv om de fleste pustet tungt etter det solide måltidet, så var det forbausende mange som gled ut på dansegulvet da musikken startet opp. De holdt koken utover kvelden. Men så var det òg gode gamle slagere de spilte og sang så det var litt vanskelig å holde dansefoten stille.

I en pause i musikken ble en av foreningas eldste medlemmer, Aslaug Edøy, hedret av foreningas leder Hans S. Brox med overrekkelse av en blomsterbukett. Aslaug blir 90 år i juli i år. Kokkelaget ble òg gjort litt stas på da de fikk overrakt en rose hver og en god klem av lederen.

Til venstre koser Ingrid Sivertsen og Randi Bakkejord seg på kalaset. Til høyre hedrer foreningas leder Hans S. Brox en foreningas eldste medlemmer, Aslaug Edøy. Hun blir 90 år i løpet av 2011. Haldis Bredal bivåner det hele.

Foto: Jan A. Brox.

Årets hederspris gikk til Karin Laukslett for sitt virke i styre og stell i foreninga over mange år, samt medlem av bokkomiteen. Men hun hadde rukket og begynt på heimveien før utdelingen ble foretatt, så hun fikk hederlig omtale over telefon av lederen. Prisen vil bli overrakt ved en senere anledning.

Kokkelaget får utdelt roser for den velsmakende mølja de serverte. Haldis Bredal holder rosene mens lederen Hans S. Brox tar seg av klemmene. Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt startet returen i sørvest kuling og regn. Men været til tross så var det 10 flere med i år enn i fjor. Et vellykket arrangement i år også.

Kroken mars 2011.