RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 27.2.2010

Oppdatert 2010-06-30.

Årets møljekalas ble avviklet slik tradisjonen tilsier, siste lørdagen i februar, i ungdomshuset på Hillesøya. Det var satt opp buss fra Prostneset. Turen startet kl. 16.30 i lett sørlig bris, snøslør i luften og ÷ 6 °C. Med Trond Pedersens hender på rattet gikk turen uten problemer. Det var to stopp på turen for å plukke opp deltakere – i Giæverbukta og Synnøvjorda. Vi ankom Hillesøya i fin stil ved 18-tiden. Det var 44 personer som deltok i årets kalas.

Fra kaffebordet. Fra venstre Konrad Myrnes, Arvid Antonsen, Hedly Andreasse og Villiam Solstrand. Foto: Jan  A. Brox.

Også i år var det en ren nytelse damene på øya hadde stelt i stand. Der var alt som tilhører et godt gammeldags møljekalas: Skrei, lever, rogn, mager med lever, sylmager, kjæker, rå løk, kulturmelk og selvsagt salt og pepper. Til dette var det nydelig heimbakt flatbrød, bakt av Elin Ludvigsen. Kasserolle for bløyting av flatbrødet var satt frem. For de som ville ha noe ekstra attåt var det mulig å få kjøpt øl og akevitt. Til dessert ble det servert kulturmelk og kavring. Både før og under måltidet var det allsang. Senere hen var det kaffe og kaker så mye en klarte. Det var ingen som gikk sulten fra dette kalaset.

Fra Kaffebordet. I forgrunnen til venstre foreningas leder Hans S. Brox og i forgrunnen til høyre Ingrid Sivertsen. Haldis Bredal i hjørnet. Foto: Jan A. Brox

Bjørnar Sørensen og Børre Schjølberg sørget for musikken til dansen. Selv om de fleste pustet tungt etter et solid måltid så var det forbausende mange som hev seg til da musikken startet opp. De holdt koken utover hele kvelden. Men så var det òg gode gamle slagere de spilte og sang, så det var vanskelig å holde dansefoten stille.

Hans S. Brox bekjentgjør hvem som får årets hederspris. Den gikk til Aud-Kirsti Pedersen for hennes innsats med bokprosjektene vedrørende korrekturlesing og veiledning ved utgivelsen av foreningas to bøker, Hildring og Erindring. Hun var ikke tilstede så hun fikk prisen overrakt på foreningas årsmøte i april. Foto: Jan A. Brox.

I en pause i dansen delte foreningas leder Hans S. Brox ut åretes hederspris til Aud-Kirsti Pedersen. Nå var hun dessverre ikke tilstede selv, så overrekkelsen vil skje ved en senere anledning. Prisen er en keramikkfigur, Kystkvinnen, laget av Astrid Hanssen Buvik Keramikk. Aud-Kirsti fikk prisen for sin innsats i forbindelse med de to bøkene ”Hildring” og ”Erindring” som foreninga har gitt ut. Hun har ved sin kompetanse vært rådgiver og korrekturlest manusene. Foreningas leder nyttet samtidig høve til å dele ut roser til kokkelaget – og en klem. Han takket dem for den gode maten og bestilte huset til samme tid neste år.

Musikken av Børre Schjølberg og Bjørnar Sørensen, og dansen går ... Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt gikk turen tilbake til sentrum i fullmåneskinn over et storslått vinterlandskap. Et vellykket arrangement også i år.

Kroken 1. mars 2010.