RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 28.2.09

Oppdatert 2009-06-15.

Det årlige møljekalaset ble i henhold til tradisjonen avviklet siste lørdagen i februar, som i år falt på månedens siste dag 28.2. For de av oss som bor i Tromsø startet turen med buss fra Prostneset kl. 16.30, i fint vintervær, lettskyet og noen solgløtt. På turen ut var det flere stopp for å ta på møljesultne passasjerer. Første stopp var i Giæverbukta, så 2 stopp på Kvaløysletta, videre stopp i Henrikvika, Synnøvejorda og Bogbukta.

Konsentrert møljespising. Bord 1 til venstre og bord 2 til høyre. Foto: Jan A. Brox.

Da vi hadde benket oss til bordene var vi 54 presoner som nød av havets delikatesser. I år som alle tidligere år hadde damene på øya anrettet et utsøkt måltid. Alle ingrediensene var med; fisk, lever, rogn, mager, sylmager, kjeker, rå løk og heimbakt flatbrød, bakt av Elin Ludviksen. En panne var satt ut for å bløyte flatbrødet slik det har vært gjort i uminnelige tider. For de som ønsket det var det øl og akevitt å få kjøpt. Til dessert var det kulturmelk og kavring.

Appetitt og stemning upåklagelig. Bord 3 til venstre og bord 4 til høyre. Foto: Jan A. Brox.

Takk for maten ble besørget av Willy Olsen og foreningas leder Hans S. Brox delte ut roser til kokkelaget, han sneik seg forresten til en klem av damene. Willy Olsen underholdt i dansepausene med å fortelle mer eller mindre sanne historier. Før måltidet begynte ble foreningas ”nasjonalsang”, Hillesøyforeninga, sunget og Hans S. Brox leste et utdrag av ei historie på vers fra ca. 1925 skrevet av Julie Sørensen, Ersfjordbotn. Historia handler om mangel på mølja. Under måltidet ble flere kjente og kjære sanger sunget, og det ble en riktig fin stemning utover kvelden. Etter måltidet ble det kaffe og kaker med dans til musikk av Bjørnar og Odin (Bjørnar Hansen og Odin Tårnes) fra Hansnes – Gammnes.

Etter mølja var det kaffe og kaker (til venstre) og dans til musikk (til høyre) av

Bjørnar Hansen og Odin Tårnes. Foto: Jan A. Brox.

Senere på kvelden ble årets hederspris overrakt av foreningas leder Hans S. Brox til Ragnhild Johansen for hennes innsats i foreninga.

Til venstre går dansen med liv og lyst og til høyre det eminente kokkelaget på Hillesøya. Foto: Jan A. Brox.

I en samtale med to av kokkene, Laila Hansen og Anne Lise Solbakken, fortalte de at dette var det niende kalaset og de hadde igjen et kalas, og da var det slutt for denne sesongen. De fortalte videre at det var over tjue år siden de begynte med disse møljekalasene. I løpet av en sesong renset de ca 300 liter lever. Det skulle bli ca 6000 liter på tjue år. Det er ikke verst.

Foreningas leder Hans S. Brox deler til venstre ut roser og klem til kokkelaget og til høyre hedersprisen til Ragnhild Johansen for sin innsats i foreninga. Foto: Jan A. Brox.

Like før midnatt startet turen tilbake til Tromsø. Det var god stemning på bussen, alle virket fornøyd med kalaset.

Kroken mars 2009.