RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 23.2.08

Oppdatert 2008-03-16.

Årets møljekalas ble avviklet siste lørdagen i februar slik tradisjonen er. Bussen startet fra Prostneset kl. 16.35. Det var stopp i Giæverbukta og to steder på Kvaløysletta og videre var det stopp i Henrikvika, på Synnøvjorda og i Bogbukta for å ta med folk. 53 personer deltok i årets møljekalas.

Fra møljebordene. Foto: bilde til venstre Bjarnhild M. Vevik og bilde til høyre Jan A. Brox.

”God mat og god prat”. Fra møljebordene. Foto: Jan A. Brox.

Etter at foreningas leder Hans S. Brox, hadde ønsket velkommen ble det allsang akkompagnert av Estor Jensen på gitar. Så var det klart for årets store nytelse som i likhet med tidligere år, var en utsøkt gastronomisk opplevelse. På menyen var det torsk, lever, rogn, mager, klemningshau og sylmager. Møljepanna var satt ut for bløyting av flatbrød. Til dette var det brus, øl og akevitt å få kjøp Til dessert var det kulturmelk og kavring. Etter måltidet ble det satt ut kaffe og kaker som vi koset oss med utover kvelden.

Kaffe og kaker med noe attåt til venstre. Til høyre de tre ”jomfruene” (fra venstre) Aud Jensen, Kjellaug Brox og Ingrid Sivertsen. Foto: Jan A. Brox.

Så var det på tide å ”riste” måltidet på plass. Det ble ryddet for dans. Musikken ble besørget av Børre & Bjørnar, begge opprinnelig fra Langsundet. Bjørnar var forresten med i ”Gamnes trio” som herjet ungdomshusene på 1960 og 70 tallet. Aktiviteten på dansegulvet var uvanlig stor så det var tydelig at musikken falt i smak hos det modne publikum.

Musikerne Børre (t.v.) og Bjørnar (t.h.). Utover kvelden ble det forbrent mye Omega 3, stor aktivitet. Foto: Jan A. Brox.

I løpet av kvelden ble det delt ut blomster til foreningas tidligere leder Bjarnhild M. Vevik, hun hadde geburtsdag denne dagen. Videre ble det delt ut ærespris til Julius Hansen for hans virke i foreningas første år og hans engasjement ved gjennomføringen av de årlige møljekalaser. Kokkelaget ble det og gjort litt stas på. De fikk hver sin rose og den obligatoriske klemmen av foreningas leder.

Hedersprisen er en keramikkfigur ”Kystkvinne” laget av Astrid Hanssen Buvika Keramikk,  til venstre. Til høyre har Julius Hansen fått overrakt hedersprisen fra Jan A. Brox.

Foto: Bjarnhild M. Vevik.

Et par albumer var lagt frem. Det ene innholdt bilder og rapporter fra foreningas virke og turer og det andre gamle bilder fra området som utgjorde tidligere Hillesøy kommune.  Disse ble bladd flittig i.

Kokkelaget blir hedret med roser og klem til stor glede for foreningas leder. Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt startet turen tilbake. Det ble gjort en sving innom Ersfjordbotn for å sette av to trufaste medlemmer. Det var et flott vær med måneskinn over snødekket landskap.