RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 24.2.07

Oppdatert 2007-03-25.

Møljekalaset i 2007 ble avviklet siste lørdagen i februar slik tradisjonen er. Bussturen startet fra Prostneset lørdag 24. februar ca. kl. 16.45 med Trond som sjåfør. I år var ikke Kåre Ommedal sjåfør og spellmann som vi har vært vant til i en del år nå. Han er dessverre gått bort siden møljekalaset i fjor. Foreninga takker han for hans innsats. Turen ut til Hillesøya og ungdomshuset der gikk i strålende vintervær. Etter at Kattfjorden var passert var det ikke mange ledige plasser igjen i bussen.

”Få 1 øl og 1 akevitt!” Kjøpelysten er stor i ”barkroken”. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter at leder hadde ønsket velkommen, folk handlet drikkevarer i den nye fine ”barkroken”, møljesangen og hillesøyforningasangen sunget og panna med fiskesøet (til dypping/bløyting av flatbrødet) var satt på bordet, var det bare å ”hive innpå”. I alt var det 60 personer som deltok i kalaset. Også i år var alle ingrediensene som inngår i et skikkelig møljekalas med; skrei, lever, rogn, klemningshau, sylmager og mager fylt med lever. Til dette var det hjembakt flatbrød, bakt på Hillesøya, løk og kulturmelk. Øl og akevitt til gjorde middagen til et herremåltid.

Appetitten virket god og praten lystig ved bord 1 og 2. (Foto: Jan A. Brox.)

I følge kjøkkensjefen var det tilberedt 45 kg skrei, 30 liter lever, 15 kg rogn, 178 mager samt et ikke oppgitt antall  klemningshau og sylmager. Det meste av dette ”strauk med”. Standard dessert er kavring og kulturmelk med sukker på.

Ved bord 3 og 4 er næringsinntaket på topp og samtalen munter. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter det solide måltidet ble det seneskifte for klargjøring til dans og etter hvert kaffe/kaker. Musikken, Hugo Larsen med kompanjong fra Nordkjosbotn, hadde litt problemer med å finne frem, men med litt telefonisk veiledning ordnet det seg. Før dansen startet ledet Bjarnhild Vevik forsamlingen i allsang fra et pent lite ”hefte”. Knut Karlsen hadde plukket ut noen sanger og mangfoldiggjort dem i det nevnte heftet.

Ved bord 5 virket sitasjonen å være som ved de andre bordene, matlyst og trivsel. (Foto: Jan A. Brox.)

Så ble det musikk og dans. Musikkantene i år var nye og ukjente for oss, men de vartet opp med et repertoar som passet et ”godt voksen” publikum. Aktiviteten på dansegulvet var noe laber først men økte på utover kvelden ettersom ”møljemagene” skrumpet inn. Ellers gikk praten lystig  med bordene mens vi utnyttet muligheten til inntak av flere heimbakte kaker og påfyll av kaffe.

Det dyktige kokkelagt ble behørig takket av  Willy Olsen og leder med bl.a. roser. (Foto: Jan A. Brox.)

Pausene i musikken ble utfylt av Willy Olsen som takket for maten med bl.a. å hylle kokkelaget for deres innsats. Leder overrakte så hver enkelt i kokkelaget en rose. Willy fortalte også mange gode historier. I en av pausene overrakte Haldis Bredal ”årets hederspris” til Jan A. Brox for hans innsats for Hillesøyforeninga. ”Årets hederspris” ble første gang utdelt i 2006. I år hadde foreninga fått Astrid Hanssen i Buvika til å laget en keramikkfigur, ”Kystkvinne”, med inskripsjon til utdelingen.

Haldis Bredal i ferd med å dele ut ”Årets Hederspris”. (Foto: Jan A. Brox.)

Ca. 00.15 startet bussen fra ungdomshuset på Hillesøya. På turen tilbake til Tromsø hadde vi det samme fine vinterværet som på turen utover. Bussen ankom Tromsø sentrum ca. 01.45. Et meget vellykket arrangement. En stor takk til kokkelaget på Hillesøya.  Dette med mølja kan de.

Det er tradisjon at foreninga inviterer til møljekalas siste lørdag i februar. Dette festmåltidet med potet, fersk skrei, lever, rogn, klemningshau, rygger, torskemager fylt med lever, heimbakt flatbrød, rå løk og kulturmelk med kavring til dessert foregår i ungdomshuset på Hillesøya er ”årets høydepunkt” for mange medlemmer i foreninga.

Vel møtt til neste års møljekalas med fersk skrei, lever og rogn på Hillesøya.

HSB