RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 25.2.06

Oppdatert 2006-03-20.

Det er tradisjon at foreninga inviterer til møljekalas siste lørdag i februar. Dette festmåltidet med potet, fersk skrei, lever, rogn, klemningshau, rygger, torskemager fylt med lever, heimbakt flatbrød, rå løk og kulturmelk med kavring til dessert foregår i ungdomshuset på Hillesøya. Årets møljekalas ble tradisjonen tro avviklet lørdag 25. februar. Kl. 16.45 startet bussen fra Prostneset med Kåre Ommedal som sjåfør og etter hvert nærmere førti møljehungrige passasjerer.

Hektiske forberedelser i ”barkroken”. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter at leder hadde ønsket velkommen, folk handlet drikkevarer i den nye fine ”barkroken”, møljesangen og rorbuvalsen sunget og panna med fiskesøet (til dypping/bløyting av flatbrødet) var satt på bordet, var det bare å ”hive innpå”. I år var det 65 personer som benket seg rundt bordene og nøt havets delikatesser tilberedt av det fremragende kokkelaget.

Appetitten virket god og praten lystig ved bord 1 og 2. (Foto: Jan A. Brox.)

I følge kjøkkensjefen var det tilberedt 49 kg skrei, 30 kg lever, 16 kg rogn, 190 mager samt et ikke oppgitt antall  klemningshau og rygger. Det meste av dette ”strauk med”. Standard dessert er kavring og kulturmelk

Også ved bord 3 og 4 syntes appetitten å være på topp og samtalen munter. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter det solide måltidet blir det seneskifte for klargjøring til dans og etter hvert kaffe/kaker. Det er nå Kåre Ommedal tar på seg Spellemannshatten og musikk av ”god gammel årgang” strømmer ut av høytalerne. Utrulig at så mange orker å trå til på dansegulvet med ”stinne møljemager”. Ellers gikk praten lystig  med bordene mens vi utnyttet muligheten til inntak av flere heimbakte kaker og påfyll av kaffe.

Ved bord 5 virket sitasjonen å være som ved de andre bordene, matlyst og trivsel. (Foto: Jan A. Brox.)

Pausene i musikken ble utfylt av Willy Olsen som takket for maten med bl.a. å hylle kokkelaget for deres innsats. Leder overrakte så hver enkelt i kokkelaget en rose. Willy fortalte også mange gode historier. I en av pausene overrakte leder ”årets hederspris” til Haldis Bredal for hennes innsats for Hillesøyforeninga.

Det dyktige kokkelagt (til venstre) ble behørig takket av ”underholderen” Willy Olsen og leder.

(Foto: Jan A. Brox.)

Ca. 23.45 pakket Kåre sammen musikkanlegget og skiftet til sjåførrollen. Utstyr og folk ble ”stuvet” inn i bussen og tilbaketuren til sentrum begynte. Været var noe plagsomt med tett snø og fokk. Etter noe ”plunder” ankom vi sentrum ca. 02.00. De fleste var vel fornøyd med møljekalaset og syntes det var vel anvendte timer.

Kåre Ommedal, foreningas trofaste sjåfør og spillemann ved møljekalasene, presterte så god musikk ”av god gammel årgang” at aktiviteten på dansegulvet var på topp til siste dans. (Foto: Jan A. Brox.)

Til slutt en stor takk til Kåre Ommedal for sin trofaste innsats som sjåfør og spillemann for foreninga.

Vel møtt til neste års møljekalas med fersk skrei, lever og rogn på Hillesøya.

HSB