RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 26.2.05

Oppdatert 2005-04-13.

Årets møljekalas ble avviklet lørdag 26. februar. Det er stort sett siste uke i februar hvert år at begivenheten med fersk skrei, lever, rogn, klemningshau, rygger og torskemager, som er fylt med lever, finner sted i regi av foreninga. Dette herlige måltidet av det helt store foregår i ungdomshuset på Hillesøya. Tradisjonen tro holder foreninga skreimølja i hevd år etter år og lar seg inspirere av å være så heldig å få den tilberedt, kokt og servert som i gamle dager. Vi befinner oss ute i havgapet og mange glade møljespisere stevner sammen just i det rette miljøet som er som skapt for å bevare gamle tradisjoner. Det enestående kokkelaget er selvlært og selvfølgelig har de fått opplæring av sine foresatte. Huset der ute avvikler mellom 6-8 ekte nord-norske møljemåltid hver vinter i skreitida.  Det er en prestasjon.

De velkjente sangene ble sunget og spilt også i år. (Foto: Jan A. Brox.)

Hillesøyforeninga er et stort møljeselskap for U/L ”Samhold”. I år var det 59 bespisende gjester som forsynte seg av serveringsfatene og nøt forfriskninger til. Det gikk med 44 kg skrei, 30 l lever, 20 kg rogn og 180 torskemager. Dertil klemningshau og rygger.  Et stort og krevende arbeid er det å rense torskemager. Dette har vært guttejobben, men nå har jentene overtatt. Vi har latt oss fortelle at kokkelaget der ute har sin spesielle måte å rense og tilberede torskemager på, hvordan forteller de ikke bort. Det skal være en bevart hemmelighet. Det ”hjemmebakte” flatbrødet kan ikke Korni flatbrød konkurrere kvalitetsmessig med. Tradisjon er det også med surmelk og kavring etter mølja. Det nøytralisere måltidet.

Appetitten er god og praten lystig. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter at leder har ønsket velkommen, forsanger og trekkspill har gjennomført velkjent møljesang og foreningssang og gryta med fiskesøet (for dypping av flatbrødleiven) er kommet på bordet, da er startsignalet for møljekalaset gått. Bordene er pent dekket, rader med bord og stoler for et visst antall gjester i lokalet gir rask serveringen. Mølja skal serveres rykende varm. Det gode måltidet får stemningen til å stige, det blir humør til tusen og de gode fortellingene spretter fram. I år hadde vi medlem og humorist Willy Olsen blant møljegjestene. Han kan fortelle til latteren står i taket. Det må ikke skyves under stolen at  humør og latter til gode historier er for noen en medfødt hillesøyarv. Willy er ingen unntak i så måte. Vi takker Willy, du er vår mann. Latter og humor i lag gjør underverk sammen med gode historier og et godt måltid.

Imponerende aktivitet med stinn møljemage. (Foto: Jan A. Brox.)

Det sosiale samværet med praten mellom kjente og kjære, mens vi inntar utmerket kaffe og kaker, binder samlingen av folk sammen til nærhet og kontakt - ja som rene storfamilien. Dette er svært hyggelig - vi må ta vare på dette fellesskapet å holde det i hevd. Vi hadde det slik i tidligere tider.

Vårt utmerkede medlem Kåre Ommedal er allsidig. Han kan koble rollen som buss-sjåfør og spille opp til dans inntil bussen vi kom med fra Tromsø returner ved 23 – 24.00-tiden.  Dette er helt utmerket – vi treng litt trim og røre etter at magen har føltes noe stinn og mett.

Den gode musikken holder aktivitetsnivået på topp til siste dans. (Foto: Jan A. Brox.)

I flere år har døtrene til ei som bor i Tromsø, kommet reisende fra ulike steder i Norge til skreimølja ute på Hillesøya. Et tips til andre medlemmer i Hillesøyforeninga som bor forskjellige steder i landet er å bruke vinterferien til dette formål.

Hold dere orientert om turer Hillesøyforeninga avvikler i året. Det avvikles turer også om sommeren.

Til slutt.  Hillesøyforeningas leder takker kokkelaget på Hillesøya. De fikk alle ei rose til stor applaus: Asbjørg, Heidi, Anne Lise, sjefskokk Karoline, Lillian, Laila og Eldbjørg.

Vel møtt til neste års møljekalas med fersk skrei, lever og rogn på Hillesøya.

BMV