RAPPORT FRA MØLJEKALAS PÅ HILLESØYA 28.2.04

Oppdatert 2004-04-12.

Hillesøyforeninga arrangerte lørdag 28. februar møljekalaset for 2004 på ungdomshuset på Hillesøya. Bussen gikk fra prostneset presis kl 16.30 med Kåre Ommedal bak rattet. Bussen hadde stopp i Giæverbukta, Kvaløysletta, Henrikvika og Bogen.

Det var, som i fjor, 75 påmeldte til møljekalaset. Leder hadde med seg Solveig og Steinar fra Finnsnes. De ville gjerne delta på dette møljekalaset som de fant på våre web-sider. På retur fikk de privat bilskyss til Tromsø for å nå hurtigruta tilbake om natta. Andre gjester var 5 søstrer fra ulike kanter av landet. Ingrid fra Bergen, Turid fra Kyrkjebø, Bodil fra Stryn, Mildrid fra Håpet og ”våres” Elsa Britt. De er alle medlemmer i Hillesøyforninga og var med i år som tidligere år.

De mange frammøtte syntes mølja smakte godt. (Foto: Jan A. Brox.)

Leder åpnet med å ønske velkommen og informerte om årsmøtet og medlemstall i 2004 og fortalte om Mea. Deretter ble hillesøysangen og møljesangen sunget. Hillesøyforeninga er det største møljeselskapet for U/L Samhold som arrangerer flere i løpet av en vintersesong.

Været var strålende og mølja førsteklasses med fisk, klemningshau, lever, rogn og levermaga. Kokkelaget satte fiskesø-panna i lokalet for at vi skulle dyppe det hjemmebakte flatbrødet oppi. Øl, akevitt, lettøl og brus var å få kjøpt som drikke til maten. Kulturmelk og kavring som dessert er tradisjon. Kaffe og kaker ble server noe senere.

Foreningas årlige møljekalas er fortsatt populære. (Foto: Jan A. Brox.)

Da langbordene var ryddet bort dro Kåre i gang trekkspillet og viste sin dyktighet på dansemusikk. Med Kjell Martin Olsen på bassgitar ble musikken og sangen enda bedre. Leder tok mikrofonen og refererte fra 50 år tilbake da veien til Kattfjord (over Kattfjordeidet) ble erklært for åpnet. Tida går og går – ikke alle oppfatter at vi blir mer og mer glemsk. Å ikke ta oss selv for høytidlig er nordlendingenes kjennetegn – og av det blir det latterkule. Spillemennene tok pause og Solveig Bendiksen (eldrebølgen) kom på senen og serverte at i fjor sa Bjarnhild vi var tremenninger – i år sier ho at vi er firmenninger. Ho leste noen vers fra boka si. Mye prat i lokalet ødela så ho valgte å avbryte. Leder oppfordret folk til å fortelle mer vi kunne flire av uten at det ble respons denne kvelden.

Når alle er forsynt ryddes langbordene bort for å gi plass til en svingom: (Foto: Jan A. Brox.)

Dansen gikk sin gang og vi fikk ”glipulver” under skoene. I neste spillepause delte Jan A. Brox ut til alle en hyllningsang til leder. Sangen var skrevet av en gruppe medlemmer som kaller seg ”Nordøyan forfatterlag” bestående av Elsa Hansen, Ersfjordbotn. Eilif Pedersen, Ersfjordbotn, Magnar Olufsen, Tromvik og Ragnhild Johansen, Tromvik. Med rungende allsang kom vi igjennom sangen noe trått siden melodien ikke var så kjent. Klappsalve etterpå til Nordøyan forfatterlag og leder. Kokkelaget, 8 stykker, ble kalt opp på senen og hedret med 2 roser hver. Karoline fikk 3 roser fordi ho var sjefen for kokingen. På grunn av sykdom har ikke Julius kunne samlet og skrapt torskemager i vinter.

Den trofaste kokke gjengen blir behørig hyllet av foreningas leder. (Foto: Jan A. Brox.)

Etter litt forvirring rundt avreisetidspunkter startet bussen fra Hillesøya ca. kl 12.00 og kjørte samme rute tilbake til Tromsø, en ekstra sving innom Ersfjorbotn var eneste forandringen. Ca. kl 02.00 var vi tilbake på Prostneset.

BMV