RAPPORT FRA KYSTKULTURDAGEN PÅ TULLENG/LAUKLINES

15. AUGUST 2009

Oppdatert 2009-09-17.

Hillesøyforeninga fikk også i år forespørsel fra Kattfjord Næringsforum om delta på en ”Kystkulturdag i Kattfjorden” på Tullenga/Lauklines i  august. Dette skulle være en oppfølger av et lignende arrangement i 2008. Foreninga stilte seg positiv til å delta sammen med Kystlaget Arctandria og flere andre aktører bl.a. fra nærområdet. Lørdag 15. august ble arrangementet gjennomfør med utstillinger, salgsboder og andre aktiviteter ute på brygga og ”Gammelbutikken” på Tullenga. Foreninga var tildelt plass på Saltbrygga på Lauklines hvor vi hadde vår stand

Fra ”Kystkulturdagen” på Tulleng/Lauklines lørdag 15. august 2009. Hillesøyforeningas stand på Saltbrygga på Lauklines

Foto: Ingrid Sivertsen.

Som bildet til venstre. De få som var innom standen var meget interessert.

Foto: Ingrid Sivertsen.

Dagen startet med noe gråvær og litt regn men det ble opphold sol og svak vind utover dagen. Fra foreninga stilte Ingrid Sivertsen og Hans S. Brox. Ella Nymo tok ei vakt på standen på drøyt 2 timer fra ca. kl. 13. På standen hadde vi med informasjonsmateriale og salgsartikler. I tilknytning til ”rullebildene” på videokanonen kjørte vi også en CD med lyder av gamle båtmotorer. Hans S. Brox holdt et kort innlegg på Saltbrygga på Lauklines om hverdagslivet for 70 – 80 år siden.

Fra Saltbrygga på Lauklines. Hans S. Brox holder et  innlegg om dagliglivet for 70 - 80 år siden. Foto: Ingrid Sivertsen.

Kaia på Lauklines. Folk er begynt å smake på ”Sjøtun Brygges” gode middager.

Foto: Ingrid Sivertsen.

Det var også omvisning på det gamle fiskebruket på Lauklines med Håkon H. Nilsen som dyktig omviser. Siden han vaks opp på bruket og jobbet der i flere år i sin ungdom, hadde han god kjennskap til livet på fiskebruket. Litt utpå dagen startet ”Sjøtun Brygge” salg av middag på Lauklines bestående av blant annet helgrillet lam med fløtegratinerte poteter og salat. Været var bra da så bespisningen foregikk ute på kaia i sol og nesten vindstilla.

Kaia på Lauklines. ”Kjøkkenet” og kokkegjengen til ”Sjøtun Brygge”.

Foto: Ingrid Sivertsen.

På tur heim etter arrangementet kom denne doble regnbuen til syne i Nordfjorden. Foto: Ingrid Sivertsen.

Det var mye folk som møtte fram på Tullenga, men siden arrangementet var fordelt på to steder, var det lite frammøte ved foreningas stand på Saltbrygga. Vi fikk dog solgt litt og tegnet noe nye medlemmer. De som kom innom fikk også informasjon om foreninga. Erfaringa fra arrangementet tyder på at ved neste arrangement bør vår deltakelse vurderes hvis opplegget blir slik som i år.

Takk til de fra foreninga som stilte opp på arrangementet.

Tromsø september 2009.

HSB