RAPPORT FRA KYSTKULTURDAGEN PÅ TULLENG/LAUKLINES

16. AUGUST 2008

Oppdatert 2008-10-16.

Hillesøyforeninga fikk i april forespørsel fra Kattfjord Næringsforum om muligheten til å kunne delta på en ”Kystkulturdag” på Tulleng/Lauklines i august 2008. Dette var et forsøk på å dra i gang et arrangement i Kattfjordområdet. Foreninga stilte seg positiv til å delta og sammen med Kystlaget Arctandria og flere andre aktører bl.a. fra nærområdet.

Fra ”Kystkulturdagen” på Tulleng/Lauklines lørdag 16. august 2008. Hillesøyforeningas stand på gammelbrygga på Tullenga. Foto: Ingrid Sivertsen.

Kystlaget Arctandria stilte med ei splitter ny toromsspissa for salg. I bakgrunnen sees gammelbutikken. Foto: Ingrid Sivertsen.

Lørdag 16. august ble arrangementet gjennomfør med utstillinger, salgsboder og andre aktiviteter på dagtid ute på brygga og krambua på Tullenga. Om kvelden var det middag med historiefortellinger på brygga på Lauklines.

Fra Hillesøyforeningas stand på gammelbrygga. Sittende bak bordet Svein S. E. Brox og stående til venstre foreningas leder Hans S. Brox.

Foto: Jan A. Brox.

Fra nybrygga på Tullenga. Hans S. Brox holder et kort innlegg om utviklinga i området de siste 70 - 80 årene. Foto: Ingrid Sivertsen.

Dagen startet med blåst og regnvær men det ble noe bedre etter hvert. Fra foreninga stilte på formiddagen Svein S. E. Brox og Hans S. Brox med god hjelp fra Ingrid Sivertsen. På standen hadde vi med informasjonsmateriale og salgsartikler. I tilknytning til ”rullebildene” på videokanonen kjørte vi også en CD med lyder av gamle båtmotorer. Arctandria stilte med flere gamle båtmotorer, nordlandsbåter og ei feltsmie. Både båtene, noen av motorene og feltsmia var i bruk.

Kystlaget Arctandria deltok på arrangementet på Tullenga og stilte med noen gamle semidieseler.

Foto: Jan A. Brox.

Denne motoren pusla og gikk nesten hele dagen. Foto: Jan A. Brox

Det var også omvisninger med Terje K. Olsen som guide på bryggeanlegget og krambua. Krambua ble hold åpen av Synnøve Steinsland og Svein S. E. Brox. Hans S. Brox holdt et kort innlegg om utviklinga i området de siste 70 - 80 årene. Overraskende mange kom innom, været tatt i betraktning og at det var første gang arrangementet ble gjennomført. Foreninga fikk informert om sin virksomhet og noe salg ble det også. Nye medlemmer ble det også.

Leidulf Olsrud fra Arctandria demonstrerer ei gammel feltsmie. Foto: Jan A. Brox.

Besøkende brukte kystkulturdagen til prat og mimring. Fra venstre: John Hanssen, Svein S. E. Brox (krambubestyrer), Wenche Larsen og Jan A. Brox. Foto: Ingrid Sivertsen.

På kveldens middag var det knapt 30 stykker som var påmeldt. Hillesøyforeninga stilte med 3 ”historiefortellere”: Terje K. Olsen, Willy Olsen og Hans S. Brox. Fortellingene ble rimelig godt mottatt. Kanskje kunne det vært satset mer på å få de øvrige middagsgjestene med. Stemninga virket god og maten var upåklagelig. Kokk var Gunnar Hildonen, eller bedre kjent som Guide-Gunnar. Takk til de fra foreninga som stilte opp på arrangementet.

Tromsø oktober 2008.

HSB