RAPPORT FRA KULTURMINNELØYPA PÅ TUSSØYA 16. AUGUST 2009

Oppdatert 2009-09-21.

Denne søndagen var det så mye folk på øya som det muligens aldri har vært før. Foranledningen til det var John Hansen ved Tromsø Museum som i en tiårsperiode har drevet og restaurert et nordlandshus på øya, Nerstua, fra rundt 1875. Han kom på ideen om å lage ei kulturminneløypa på øya. Han fikk med seg Tromsø Museum-Universitetsmuseet, Fortidsminneforeningen avd. Tromsø. Arctandria-Troms kystlag, Ishavskystens friluftsråd og Hillesøyforeninga og så satte han i gang. Det er vel liten tvil om at John har gjort en stor innsats for å få til dette arrangementet. Også frivillige på øya gjorde en stor innsats med steiking av vafler, baking av kaker og koking av kaffe.

Kaia på Tussøya klargjort for å ta imot gjestene. Foto: Jan A. Brox.

De første gjestene ankommer med ”Rebell”.

Foto: Jan A. Brox.

Det kom langt flere enn forventet. Det var påmelt godt over hundre personer som Sommarøy Cruise fraktet over fra Sandneshamna. De måtte sette inn to båter som gjorde fire turer hver for å få alle over til øya. I tillegg kom det en hel del med egne båter, så at det kunne være mellom 130 til 140 personer på øya denne dagen er vel ikke å ta for hardt i. Gledelig var det at mange som har sine røtter her ute hadde tatt turen selv om de ikke har bodd her og en del hadde ikke besøkt øya tidligere. Været var godt, noe skyet men også en del sol.

Det kom langt flere gjester enn forventet slik at Sommarøy Cruise  måtte ta i bruk ribben i tillegg til ”Rebell”. Det ble fire turer på begge fartøyene før alle var kommet over. Roy Inge Johnsen er ”havnesjef” på flytebrygga på Tussøya. Foto: Jan A. Brox.

Utenom de som kom med ribben og ”Rebell”, kom det en god del folk i egne båter. Her er tre båter ankeret opp nord for kaia.

Foto: Jan A. Brox.

Det hele startet med at vi gikk nord til jernaldertuften ved Mølnelva sør for Bø. Her ønsket John Hansen alle velkommen og overlot ordet til arkeolog Ragnhild Myrstad fra Troms fylkeskommune som fortalte om tuften og gravene som er i området. Så gikk turen sørover til gårdsmuseet på Løkkenes. Museet holder til i det nedlagte posthuset på gården og ble opprettet i 1980-årene av gårdens eier Hjalmar Brox. Han donerte samlingen før sin død i 1985, til Tromsø Museum-Universitetsmuseet. Imidlertid forblir samlingen på gården så lenge nåværende eier kan ta hånd om den. Nåværende eier Svein S. E. Brox orienterte de fremmøtte om samlingen og litt om gårdens historie.

Første stopp i løypa var jernaldertuften ved Mølnelva sør for Bø. Her står John Hansen midt i tuften og ønsker alle velkommen. Han overlot ordet til arkeolog til Ragnhild Myrstad fra Troms fylkeskommune som fortalte om tuften og gravhaugene i området.

Foto: Jan A. Brox.

Neste stopp var ved gårdsmuseet på Løkkenes. Museet holder til i det nedlagte posthuset på øya. Det ble opprettet i 1980-årene av gårdens eier Hjalmar Brox. Alle gjenstandene tilhører i dag Universitetet i Tromsø v/Tromsø museum. Her fortalte gårdens nåværende eier Svein S. E. Brox om museet og gårdens historie.

Foto: Jan A. Brox.

Så fortsatte turen til båtmotormuseet til Ragnvald Kristiansen. Ustillingen er ikke ferdig, men gir likevel et innblikk i hvordan det vil bli. Ragnvald orienterte om samlingen. Her ble det matpause. Medbrakt niste ble fortært. Kaffe, vafler, kaker og brus var å få kjøpt. Mens maten ble inntatt fortalte lederen i Hillesøyforeninga Hans S. Brox, som er fra øya, om hvordan det var å vokse opp her i 1940-50 årene.

Neste stopp var ved båtmotormuseet til Ragnvald Kristiansen. Her var det matpause. Medbrakt niste ble fortær. Kaffe, brus, vafler og kake var å få kjøpt ved museet. Hans S. Brox fortalte om oppveksten og livet på øya i 1940-50 årene. Foto: Jan A. Brox.

Neste stopp var ved Nerstua som John Hansen har brukt et tiår på å restaurere. Her var det anledning til å komme inn å se på restaureringen. Her er det eieren, John Hansen, som forteller om huset, stedet og folkene som har bodd her. Foto: Jan A. Brox.

Så gikk turen videre til Nerstua, et nordlandshus fra ca 1875, som John Hansen har brukt en tiårsperiode på å restaurere, men det gjenstår enda en del arbeid før det ansees ferdig. Han har gjort en imponerende innsats for å få huset beboelig. Her var det anledning til å komme inn å se, noe mange benyttet seg av. John fortalte om husets og stedets historie og ikke minst om de folkene som har bodd her ut gjennom tidene.

Siste stopp var husmannsplassen på Jemsheimen sør på øya. Her var det Jan A. Brox som fortalte om stedet og den siste kjent beboer på stedet, James Hansen som har gitt stedet navnet. Foto: Jan A. Brox.

Så er det hele over og det gjenstår transporten av gjestene over til Sandneshamn. Det ble fire turer med begge båtene. Foto: Jan A. Brox.

Siste stopp var Jemsheimen sør på øya. Her bodde den siste kjente husmann, James Hansen, i første halvdel av 1800 tallet, og som har gitt stedet navnet. Jan A. Brox fra Hillesøyforeninga og som er fra øya, fortalte om stedet og familien som bodde her. Etter dette stoppet gjensto turen tilbake, noe Sommarøy Cruise sto for. Det syntes som at alle hadde hatt en fin opplevelse, noe været også sørget for. I alle fall ble oppslutningen langt større enn forventet, noe som kan friste til et liknende opplegg et annet år.

Kroken september 2009.