RAPPORT FRA ”GAMMELDAGS KIRKEHELG” PÅ BRENSHOLMEN 1. OG 2. JULI 2000

Oppdatert 2003-04-22.

Hillesøyforeninga deltok med en utstilling av bilder og annet materiell fra de gamle bygdeskolene og bilder av fiskebåtene fra tidligere Hillesøy kommune.

Ideen om å delta med en bildeutstilling i arrangementet som ble arrangert av Austein historielag ble unnfanget i fjør høst. Til tross for at foreninga på det tidspunkt sto på bar bakke når det gjaldt utstillingsobjekter gikk den løs på oppgaven med friskt mot. Man var vel klar over på det tidspunkt at tiden var noe knapp for å klare å få en noe lunde komplett samling noe som også viste seg i ettertid. Det ble en formidabel oppgave å få samlet inn materiale og utpå våren ble tidspresset merkbar, men tross dette kom vi brukbart i havn. Når det gjelder innsamlingsarbeidet og beskrivelser av stoffet må jeg her få berømme Bjarnhild M. Vevik's innsats, den var formidabel.

”Gammeldags kirkehelg”

Det var mange som møtte fram ved ”Gammeldags kirkehelg” 1. og 2. juli 2000.

(Foto: Jan A. Brox)

Etter flere møter med historielaget ble vi enig om at vi skulle få auditoriet til vår disposisjon. Men da Gudmund Jensen på Brensholmen ble klar over hva dette dreide seg om ordnet han et annet rom da auditoriet bl. a. manglet vinduer og det kunne bli problemer med utluftingen. Vi fikk da tildelt et dobbelt klasserom like ved gym.salen hvor salgsbodene ble satt opp. Dette viste seg å være et perfekt rom for oss. Jeg vil her få fremheve Gudmund Jensen's velvilje og hjelpsomhet i tiden forut og under oppsetningen av utstillingen. Til tross for at han hadde andre oppgaver i løpet av fredagen var han innom flere ganger å forhørte seg om det var noe vi trengte.

Båtutstilling.

Noen av bildene av gamle båter. (Foto: Jan A. Brox)

Oppsetningen av utstillingen startet fredags formiddag med hjelp av undertegnede, Svein Brox, Haldis Bredal og hennes søster og Gudmund Jensen. Undertegnede hadde da vært innom Perspektivet museum å hentet seks skolepulter som vi hadde fått låne. Ella Nymo, opprinnelig fra Vasstrand, kom med en pult fra Vasstrand skole samt gamle skolebøker, kuleramme, penn og blekkhus m. m. Jan Vevik kom med kateter, kart og plansjer fra Rekvik skole som han hadde kjørt ekstratur for å hente. Det hele ble plassert foran en tavle og ga et godt inntrykk av hvordan en gammel skolestue så ut. Fra Ersfjord fikk vi via Stein Lorentsen lånt en modell av huset hvor den første undervisningen ble gitt, samt en gammel skolepult med tavle.

”Gammel skolestue”.

Kateter, kart og plansjer er lånt fra Rekvik skole. De grønne pultene er lånt fra Perspektivet museum. Pulten i høyre billedkant er lånt fra Vasstrand skole.

”Lærer” Svein S. E. Brox. (Foto: Jan A. Brox)

Da utstillingen åpnet lørdag var det en jevn strøm med folk innom utover dagen og til tider var det ganske fult. Det samme på søndag, men utover ettermiddagen dabbet det av så ved 15.00-tiden hadde de fleste forlatt området. Demonteringen av utstillingen startet ca. kl. 15.00 ved hjelp av Karoline og Julius Hansen, Hillesøy, og undertegnede. Senere kom Bjarnhild og Jan Vevik til. Bjarnhild hadde til da vært opptatt med 50 og 60 års konfirmantkullene. Vel halvannen time senere var rommet tømt og alt lastet opp på biler. Nå var det meningen at utstillingen skulle stå utover sommeren, men da det oppsto problemer med reinholderne ble vi enig om å demontere det hele.

Det inntrykk jeg sitter igjen med er at utstillingen var en suksess selv om det var skolekretser som manglet og heller ikke bildeutstillingen av båtene var komplett. Dette kan nok friste til å gjøre noe liknende en annen gang, men det vil være å foretrekke å ha noe mer tid til forarbeidet og at det bør etter min mening være et team på noen flere personer enn hva tilfellet var denne gangen.

Til slutt vil jeg nevne John Nordheim som hadde skrevet ned historien om alle ordførerne i tidligere Hillesøy kommune, et meget godt arbeide.

Å for å ha sagt det. Der er mange flere personer som gjorde en god jobb i forkant av utstillingen selv om de ikke er nevnt her.

Hillesøyforeninga sto for underholdningen i ungdomshuset på Hillesøya lørdagskveld. Et arrangement som samlet stort sett fult hus.

Ovenstående er slik jeg så det fra mitt ståsted.