RAPPORT FRA KATTFJORD - MARTNAD 2004-09-04

Oppdatert 2004-09-24.

Våren 2004 fikk Hillesøyforeninga invitasjon fra arrangementskomiteen for høstmartnad på Sjøtun til å delta på deres martnad. Vi drøftet det i styret og kom til at alle anledninger for å vise fram det vi arbeider med i Hillesøyforeninga er nyttig. Det ble en måneds opphold fra Tussøybesøket i månedskiftet juli-august, så da lørdag 4. september kom var alt klappet og klart til en minipresentasjon på skolen der ute av materiell fra foreningas arkiv. Lokalavisene og PC-nytt informerte godt. Jan Brox og Vevik fikk mandat av styret til å plukke ut av arkivet, som befinner seg i boligen til Stein Olle Lorentzen, i Ersfjordbotn. Torsdags kveld kjørte de til Ersfjordbotn og plukket ut av arkivskapene det de mente var interessant å ta med til Sjøtun. Man nyttet samtidig høve til å innhente informasjon vedrørende bilder til manus som var under skriving i foreninga.

Forberedelser på kveldstid, fra venstre Stein Lorentzen og Jan A. Brox. (Foto: Bjarnhild M. Vevik.)

Hillesøyforeninga ble tildelt plass i gymnastikksalen på skolen og beskjed om at tilrigging kunne ta til fredag kveld.  Vi fikk gratis ”stand-plass” som  leder Bjarnhild M. Vevik inntok. Vevik fortalte om arbeidet i Hillesøyforeninga og illustrerte med store og små ark festet med tape på veggene, noe i svart-hvitt andre ark forstørrede i farger hentet fra våre web.sider. ”Hekkingen-fotostat”, forstørret, dekket manusbordet foran. Mange var på denne martnaden ute på Sjøtun, avisa anslo ca 200, så det vanket besøk til kråa med Hillesøyforeninga rett som det var.  Martnaden åpnet klokka 11.00 og varte til kl 16.00. Oversikten med bilder vi har av alle ordførerne i Hillesøy kommune tidfestet med deres ”vervsår” i kommunen, vakte begeistring. Likeså kopi av protokollførselen i kommunen siste møte i 1963. Folk betraktet utklippene av aviser i saker og foto arkivet vårt har fra gammelkommunen før 1964.

Fra salgsbordene på martnaden. (Foto: Bjarnhild M. Vevik.)

Aud Kirsti Pedersen, medlem av Hillesøyforeninga, holdt et lite foredrag over emnet ”Stedsnamn som kulturminne”. Det var noe støy i lokalet fordi der var kafe-bevertning. Stemmen hennes bar ikke over støyen. Vevik fant informanten av martnaden som hadde mikrofon ute på skoleplassen hvor bordene med salgstingene sto og ba om å få låne mikrofonen. Foredraget ble gjennomført og Aud Kirsti fikk trampeapplaus. Hun svarte på spørsmål fra salen og fikk diskusjon i gang. Hun måtte dessverre gi fra seg mikrofonen og dermed stoppet diskusjonen opp. Takk til Aud Kirsti for innsatsen denne lørdagen.

Aud Kirsti Pedersen foredro om ”Stedsnamn som kulturminner”. (Foto: Bjarnhild M. Vevik.)

Vevik hadde også hyret Statsarkivets ansatt, Tor Larsen, som tidligere har formidlet lydbånd til Hillesøyforeninga med opptak av Carl Bertheussens radiokåserier. Han kom, men skjønte det var for mye støy til at tilhørere ville ha noen glede av avspillingen av lydbåndet han hadde med.  Det passer bedre å kjøre bånd av Carl Bertheussen ved en anledning hvor det er roligere. Alt i alt var folk interessert i de mange manus vi har i arkivet og stusset svært over at de ikke var til salgs. Noen var så interessert at de ba leder kopiere å ettersende dem. Fordi jeg ikke hadde stedfortreder å passe stand-bordet forsvant ett manus ved et øyeblikks æren.

Etter foredraget fulgte engasjert diskusjon. (Foto: Bjarnhild M. Vevik.)

Det var stressende ”å betjene alene” denne foreningspresentasjonen ute på Sjøtun. Det burde vært flere med på tilriggingen på fredag og nedriggingen lørdag, samt en stedfortreder de 5 timene arrangementet varte.

Hillesøyforeninga favner et geografisk område som stort sett kan nåes med bil. Foreninga  kan derfor være mobil og utføre aktiviteter også utenfor Tromsøya.

BMV