RAPPORT FRA HUSØYDAGAN

19. – 21.8.2016.

Oppdatert 2016-09-01.

Hillesøyforeninga deltok bare på lørdag 20. august. Dagen startet med noen skyer og noen solgløtt og stille. Utpå ettermiddagen var det en kortvarig regnbyge som varte bare noen minutter. Videre utover ettermiddagen klarnet det helt opp og det ble mye sol, blikkstille hav og temperaturen steg, men da hadde vi pakket ned og forlatt Husøya.

Husøya sett fra Husa. Hillesøyforeninga deltok med en stand på Husøy-dagan

19. – 21.8.2016. Foreninga deltok bare på lørdag. Foto: Jan A. Brox.

Her var det mange nisser å få kjøpt. Foto: Jan A. Brox.

Foreninga hadde fått stand inne i produksjonslokale til Brødrene Karlsen, sammen med en del andre utstillere og salgsboder. Innerst i lokalet var det opprettet kafé så folke måtte passere vår stand for å komme dit. I tillegg solgtes grillmat like ved der vi holdt til. Plasseringen var derfor gunstig. Nå var de fleste bodene ute og her solgtes blant annet rømmegrøt og et telt var satt opp hvor folk kunne nyte grøten og andre godsaker. Redningsforeninga stilte med ei redningsskøyte og hadde en info-stand på kaia. Brødrene Karlsen hadde også i år salg av fiskeprodukter og her var det kø store deler av dagen. Det gikk mest i seifilet, røket blåkveite og laks i alle varianter, alt vakuumpakket.

Folk er begynt å komme mens et band holder på å rigge seg til. Foto: Jan A. Brox.

Kafételtet ute på kaia. Her kunne man få kjøpt bl.a. rømmegrøt. I bakgrunnen ses bandet som spiller. Foto: Jan A. Brox.

Ute var det rigget opp en scene hvor et band hadde tatt oppstilling og spilte. Det samlet seg mye folk for å høre på. Ved 15.00-tiden pakket de sammen og dro. Lengst øst på området var det satt opp lekeutstyr for barn, blant annet hoppeslott med mere.

Kafételtet er fylt opp og til høyre spiller musikken. Foto: Jan A. Brox.

Redningsselskapet stilte med ei redningsskøyte og en info-stand på kaia.

Foto: Jan A. Brox.

Vår stand ble betjent av Knut Karlsen, Haldis Bredal, Ragnhild Johansen og Jan A. Brox. I år stilte vi med to roll-up med info om den tidligere Hillesøy kommune og foreningas arbeid. Tidligere har vi benyttet korktavler som etter hvert var blitt i dårlig stand. Videre hadde vi en bildekanon som viste bilder fra tidligere Hillesøy kommune. Standen var godt besøkt av folk som bladde gjennom bildealbumene som vi hadde lagt ut, samt at det var forholdsvis mange som spurte om forhold i den tidligere kommunen. En god del bøker ble solgt og noen nye medlemmer ble det også.

Det var laget et lekeområde for barn med diverse lekeutstyr. Foto: Jan A. Brox.

Hillesøyforeningas stand inne i produksjonslokalene til Brødrene Karlsen med Haldis Bredal som betjener standen. Foto: Jan A. Brox.

Kl. 16.00 måtte lokalet være ryddet da det skulle foregå et plenumsmøte om fiskerinæringens fremtid i nord hvor blant annet Frp-representant Miriam Sandberg og fiskeriminister fra Frp Per Sandberg deltok. Også tidligere fylkesmann i Troms, Svein Ludvigsen, var til stede. Allerede ved 15.00-tiden begynte de fleste å pakke ned for å klargjøre lokalet. Vi hadde alt ute av lokalet ved 15.40- tiden.

Hillesøyforeningas stand. Her er det foreningas leder Knut Karlsen som informerer om foreningas arbeid. Foto: Jan A. Brox.

Vi kan vel si oss fornøyd med vår innsats denne dagen. Folk som hadde vært på Husøy i fjor sa at det var mindre folk i år. Dette kan skyldes at samme dag ble det arrangert Foldvik-dagan i Gratangen. Det ville være ønskelig med en koordinering av disse arrangementene i fremtiden.

Kroken 22.8.2016.

J.A.B.