RAPPORT FRA HUSØYDAGAN

22. - 23.8.2015

Oppdatert 2015-10-14.

Hillesøyforeninga deltok bare på lørdag 22. august. Dagen startet med et fantastisk vær med sol hele dagen. Mye folk deltok i år også.

Hillesøyforeningas medlemmer som betjente standen var Haldis Bredal og Knut Karlsen. Dette var litt for få personer. Må forbedre dette til neste år.

Under det virvaret som var inne på den lille plassen vi hadde vår stand, oppdaget jeg plutselig at jeg ble intervjuet av NRK-radio – Finnsnes. Håper dette ble sånn noenlunde da jeg var helt uforberedt.

Husøydagan 2015. Haldis Bredal bemanner foreningas stand inne i produksjonslokalet til Brødrene Karlsen. Informasjonsmateriell og salgsartikler dekker bordet. Foto: Knut Karlsen.

Det var godt oppmøte av utstillere. I år var produksjonslokalene redusert til det halve av hva som har vært tidligere. Dette skyldtes ombygging og nybygging av denne delen av fiskebruket. Det var derfor mange av utstillerne som måtte ha sine stands ute i det fri.

Foreninga hadde fått satt opp sin stand inne i produksjonslokalet ved side av fiske-standen til Brødrene Karlsen. Dette var en ideell plassering også i år. Ganske snart strømmet folk til fiske-standen og handlet fiskeprodukter av mange slag. Til tider var det kø enda det var fire personer som ekspederte. Dette var en fordel for foreninga, for dermed stanset folk opp og studerte det vi i foreninga hadde å vise frem og fortelle om foreningas virke samt å selge bøker og andre ting, mens de ventet på å komme til å kjøpe fiskeprodukter.

Husøydagan 2015. Oversiktsbilde av foreningas stand inne i produksjonslokalet til Brødrene Karlsen ved siden av Brødrene Karlsens fiskestand. Haldis Bredal bemanner standen.

Foto: Knut Karlsen.

Det kom også i år noen «kjendiser» til øya i forbindelse med seminaret som ble avholdt rundt kl. 17.00. Det var fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H), Helga Pedersen (Ap) og Øyvind Hilmarsen (H), samt noen lokale politikere fra Lenvik. Hilmarsen hadde leid helikopter som fremkomstmiddel til Husøya.

Det var lite salg fra vår stand. Likevel fikk vi fem nye medlemmer her.

Alt i alt må vi si oss sånn passelig fornøyd med vår deltakelse her.

Tromsø. 28. august 2015

Knut Karlsen