RAPPORT FRA HUSØYDAGAN

25. - 22.8.2012

Oppdatert 2012-09-06.

Hillesøyforeninga deltok bare på lørdag 25.august. Dagen begynte med lett sørlig bris, skyet, opphold og ca. + 10 grader. Ved 12-tiden begynte det å småregne og det la seg et lavt skydekke. Dette vedvarte utover dagen så lenge markedet var åpent. Det sure været var bare på yttersiden. På innersiden var det høyt skydekke og høyere temperatur.

Til venstre fra Hillesøyforeningas stand i produksjonshallen til Brødrene Karlsen. Knut og Vivi Karlsen rigger til standen. Til høyre salgsboder i produksjonshallen. Her ses knapt halve hallen. Hele hallen var tatt i bruk. Foreningas stand er borte i høyre hjørne ved salgsdisken til Brødrene Karlsen som ses helt bortest. Foto: Jan A. Brox.

Det var godt oppmøte av utstillere. Hele det store produksjonslokalet til Brødrene Karlsen og plassen innenfor var fylt opp. Foreninga hadde fått satt opp sin stand inne i produksjonslokalet ved siden av fiskestanden til Brødrene Karlsen. Dette var en ideell plassering viste det seg. Ganske snart strømmet folk til fiskestanden og handlet fiskeprodukter av mange forskjellige fiskeslag. Til tider var det kø enda det var fire personer som ekspedert. Dette var en fordel for foreninga for dermed stanset folk opp og studerte det vi i foreninga hadde å vise og fortelle samt å selge, mens de ventet på å komme til å kjøpe fiskeprodukter.

Til venstre fra plassen innenfor produksjonshallen, også den var fylt opp med salgsboder. Til høyre Redningsselskapets stand. Fra venstre: Daniel Hind, Laksvatn, Anne Lise Solbakken, Sommarøya og en ukjent. Foto: Jan A. Brox.

Opplegget var for øvrig stort sett det samme som på Sommargøy på Sommarøy. Vi hadde en bildekanon som viste bilder fra tidligere Hillesøy kommune, salg av T-skjorter, kaps, pins og bøker, samt at vi informerte om foreningas arbeid. Det var mange som kom for å prate og studere gamle bilder. Vi solgte faktisk 15 stk. bøker, en kartong, og det var ikke så verst.

Til tross for det sure været var det forbausende mange som kom til øya. Noen kjendiser var der òg, Erna Solberg fra høyre og fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen.

Til venstre litt av Husøy havn. Til høyre salteriet med mer på Husalandet. Foto: Jan A. Brox.

Det ble avholdt et seminar ut på ettermiddagen som medførte at det ble lite folk igjen på markedet, så ved 15-tiden pakket vi sammen og dro fra øya. Flere hadde da allerede pakket sammen.

Det var en meget inspirerende dag for oss som deltok på standen. Mange var og snakket med oss og spurte om mangt og forskjellig om henfarne dager i den nedlagte kommunen.

De som bestyrte foreningas stand var Knut og Vivi Karlsen, Haldis Bredal og Jan A. Brox.

Kroken, 26.8.2012.

J.A.B.