RAPPORT FRA HØSTFESTEN PÅ HILLESØYA FREDAG 14.10.2016

Oppdatert 2016-10-22.

Kvelden begynte for de fleste kl.17.00 med buss fra Prostneset i Tromsø i et behagelig høstvær med et par plussgrader. Utpå kvelden litt lett regn, senere delvis skyet og litt måneskinn. Tromsø Busscharter med Edvard Einaren ved rattet brakte oss trygt ut til ungdomshuset på Hillesøya. Det var stopp i Giæverbukta, Kvaløysletta, Sjurneset og Synnøvjorda for å ta med folk til høsttreffet.

Fra Hillesøyforeningas høsttreff fredag 14. okt. 2016, i Hillesøy ungdomshus. Her er det Anne Lise Solbakken som betjener baren. Foto: Jan A. Brox.

Maten er satt frem. Den besto av ertersuppe, kålrabistappe, kjøtt og flesk. Til dessert var det svisker grøt med fløte, og senere hen kaffe og kaker. Foto: Jan A. Brox.

62 personer benket seg rundt bordene og nøt et fortreffelig måltid som bestod av ertersuppe, kålrabistappe, kjøtt og flesk, med sviskergrøt med fløte til dessert. Til dette var det å få kjøpt akevitt, øl, vin og brus. Senere utpå kvelden ble det servert kaffe og kake. Det var vel ingen som var sulten da de dro fra Hillesøya denne kvelden.

Ertersuppa er kommet på bordene og den smakte fortreffelig. Det var 62 personer som deltok på dette høsttreffet. Foto: Jan A. Brox.

Måltidet er over og gjestene slapper av. Foto: Jan A. Brox.

Et minus var at de faste musikerne hadde reist på ferie og dette ble oppdaget for sent, slik at nye musikere ikke var mulig å skaffe på så kort varsel. Husets eget musikkanlegg måtte derfor gjøre jobben. Nå er jo ikke «hermetisk» musikk det samme som levende, så noe fart i dansen ble det nå ikke. Likevel var det noen som hev seg i dansen. Fravær av levende musikk førte til at praten gikk som aldri før, så det ble trivelig likevel.

Så er det samling ved kaffebordene til kaffe og kake. Foto: Jan A. Brox.

Tre medlemmer som har fylt 75 år dette året. Fra venstre: Jan A. Brox, Anne Lise Solbakken og Arvid Strømsnes. De har fått en bukett roser hver av foreningas leder. Foto: Jan A. Brox.

Det var salg av årer og trekking av mange fine gevinster. Salg av bøker var det òg. Nye medlemmer ble også tegnet.

Så er det kokkegjengen som blir hedret av foreningas leder Knut Karlsen for den gode maten. Her Anne Lise Solbakken fått overrakt en rosebukett.

Foto: Jan A. Brox.

Her er det Laila Hansen som får både bukett og klem. Foto: Jan A. Brox.

Tre av medlemmene hadde fylt 75 år i løpet av året og ble hedret med hver sin rosebukett. Disse var Jan A. Brox, Anne Lise Solbakken og Arvid Strømsnes. Kokkegjengen bestående av Karoline Hansen, Laila Hansen, Anne Lise Solbakken og Lillian Norheim ble hedret med en bukett roser hver for den utmerkede maten de hadde tryllet frem.

Så er det Lillian Nordheim sin tur til å få bukett og klem av foreningas leder.

Foto: Jan A. Brox.

Her får Karoline Hansen rosebukett. Dersom noen lurer så fikk alle damene klem av leder. Disse personene var òg med å reise ungdomshuset først på 1960-tallet, og de er like sprek som den gangen. Foto: Jan A. Brox.

Ved 23.30-tiden startet turen tilbake til Tromsø. En trivelig kveld var over, og vel møtt til møljekalaset lørdag 25. februar 2017 samme sted.