RAPPORT FRA HØSTFESTEN PÅ HILLESØYA FREDAG 22.11.2013

Oppdatert 2013-12-01.

I år arrangerte Hillesøyforeninga høstfest i ungdomshuset på Hillesøya fredag 22.11. Værutsiktene var dårlige for kvelden. Det var meldt sørvest kuling og muligens liten storm med regnbyger. Allerede på formiddagen var det begynt å blåse opp, det var mildvær og slapseføre. Men det la ikke noen demper på de som hadde meldt seg på. Buss var satt opp fra Prostneset kl. 17.00 og den startet derfra stort sett i rute. Etter et liten stopp på Synnøvejord i Kattfjorden bar det til Hillesøya. Det blåste godt uten at det var store problemer med å komme fram. En rolig og stødig sjåfør sørget for det.

Hillesøyforeningas erter, kjøtt og fleske-party i ungdomshuset på Hillesøya. Til venstre ”kjøttbordet”. Fra venstre musikerne Børre Schjølberg og Bjørnar Sørensen fra Langsund i Karlsøy. Så er det Randi Bakkejord og Kjellaug Brox. Kjellaug er ”opplastet” og på tur til bordet. Til høyre fra bespisningen. Fra venstre: Kåre og Inger Ludvigsen, Elsa Britt Robertsen, Kjellaug Brox, bak Kjellaug Ingrid Sivertsen. På andre siden fra veggen: Arnt Bakkejord, Helga Elstad, Borghild og Tormod Paulsen med et barnebarn mellom. Foto: Jan A. Brox.

Ikke lenge etter ankomst fyltes huset opp med et 40-talls gjester. Menyen bestod av den tradisjonsrike retten erter, kjøtt og flesk. Til dette var det salg av øl og akevitt. Til dessert ble det servert hjemmelaget sviskergrøt med ekte fløte attåt. Det hele var en kulinarisk opplevelse. Senere hen var det kaffe så mye en orket å drikke.

Kåre Ludvigsen deler ut roser til kokkelaget som besto av Lillian Nordheim til venstre, Laila Hansen med ryggen til og Karoline Rochmann Hansen til høyre. Lillian er ikke med på det høyre bildet. Foto: Jan A. Brox.

Kåre Ludvigsen takket for maten. Han benyttet samtidig anledningen til å takke for den fine boka «I synsranda» som Hillesøyforeninga har utgitt i høst. Han sa mange rosende ord om den og de som sto bak den. Han delte også ut roser til kokkelaget som bestod av Laila Hansen, Karoline Rochmann Hansen og Lillian Nordheim.

Hans S. Brox delte ut roser til medlemmer i foreninga som har hatt runde år dette året. Disse var: Haldis Bredal, Julius Hansen, Jørgen Nilsen og Borghild Paulsen.

Etter et godt måltid er det godt med kaffe. I venstre bilde helt til venstre kona til Jan Utheim, Randi Røkeberger, i rødt. Så ved bordet fra venstre og innover: Ingrid Sivertsen, Randi Bakkejord og Hans Brox. På andre siden fra veggen: Arnt Bakkejord, Elsa Britt Robertsen og Kjellaug Brox. Ved bordet bak Kjellaug ses Kåre og Inger Ludvigsen. Bildet til høyre. Foran bordet fra veggen: Kåre og Inger Ludvigsen, Julius Hansen og Tormod Paulsen. På andre siden fra veggen: Bernhard Hansen, Helga Elstad, barnebarn av Tormod og Borghild Paulsen. Så er det Borghild Paulsen, Helene Rasmussen og Herdis Kristiansen. Foto: Jan A. Brox.

Musikken til dansen ble som vanlig besørget av Børre Schjølberg og Bjørnar Sørensen fra Langsund i Karlsøy. De trakterte gode gamle låter som falt i smak hos gjestene.

Ved midnatt bar det tilbake til byen igjen. Det blåste ikke så kraftig lengre, men det var mye slaps på veien. Turen gikk greit og alle kom seg velberget heim. Vel blåst.

Kroken november 2013.

J.A.B.