RAPPORT FRA BUSSTUR TIL HILLESØYA 16.8.03

Oppdatert 2003-10-03.

Hillesøyforeninga hadde vedtatt at del 2 av jubileumsbussturen (5-års jubileum) skulle gjennomføres i 2003. Turen skulle omfattet området/bygdene nord for Malangen (tur til bygdene på Senja ble arrangert i 2002).

Ombordstigning på Prostneset.

Etter litt fram og tilbake angående tidspunkt, kjørerute og serveringssteder, startet turen fra Prostneset lørdag 16. august kl. 13.00 med kurs mot Rekvika. Underveis plukket vi opp flere turdeltakere. Til sammen var vi 28 stykker i bussen. Været var stille, lavt skydekke/disig men opphold. Siktforholdene gjorde at vi ikke fikk full uttelling av turen.

Pause i Rekvika.

Framme i Rekvika hadde vi en kort pause for å strekke på beina før turen fortsatte via Ersfjordbotn og Vasstrand til Kattfjord Samfunnshus i Nordfjorden. Her ble vi sponset med ypperlig gratis servering bestående av varme smørbrød og kaker med drikke til. På oppfordring holdt Hildur Nordheim en kort orientering om minnestøtta på Lauklinesøya. Støtta er til minne om de som omkom ved m/s ”Dianas” forlis i 1937. Hildur og Gjermund Nordheim ble overrakt blomster fra foreninga i anledning deres gullbryllup.

Klar for bespisning  i Nordfjorden.                  Gullbrudeparet overrekkes blomster.

Etter spisepausen fortsatte turen rundt Kattfjorden, gjennom Oterviktunnelen, forbi Storsletta, Austein og Brensholmen til Buvikeidet hvor vi tok på Ranveig V. og Johannes Martinsen. Bussen fortsatte mot Engenes mens Ranveig fortalte om Buvika, Sandvika og Engenes. Ved Greipstad gav ho ordet til Ival Berg som orienterte kort om gårdens historie. Ved Engenes snudde bussen og kjørte direkte til ungdomshuset på Hillesøya hvor festmiddagen skulle inntaes.

John Nordheim ønsket de 53 frammøtte velkommen til Hillesøya med en kort orientering om øya og glimt fra tragedier som har rammet stedet. Middagen ble dyktig servert av ”kokkegjengen” og som vanlig var måltidet meget velsmakende. Menyen var sjømannskost (erter, kjøtt og flesk) med nydelig heimlaga sviskergrøt til dessert. Senere ble det servert kaffe og kaker mens vår sjåfør, Kåre Ommedal, framført gamle kjente toner. Musikken falt tydeligvis i smak for det var mange som svingte seg på dansegulvet utover kvelden. Først ca. kl. 24.00 forlot vi Hillesøya for å returnere til Prostneset via Kattfjorden, Ersfjordbotn og Håpet. Kåre Ommedal skal ha takk for innsatsen som dyktig ”spellemann” og sørvisinnstilt sjåfør.

Siste dans. Tempoet er fortsatt på topp.

Det må spesielt nevnes at det var internasjonal deltakelse under middagen. 4 tyske statsborgere med røtter fra Austein  deltok. De hadde funnet fram til Hillesøyforeninga via vår internettside, og da de var på ferie her nord akkurat da, hadde de meldt seg på vår jubileumsmiddag.

Undertegnede hadde kontaktet forsvaret for å høre om det var mulig å få en omvisning opp på Hillesøyfjellet (med bil via tunnelen). Det passet dessverre ikke med vaktene til mannskapet og måtte skrinlegges. Været var forresten slik at det ikke hadde blitt det helt store rundskue. I stedet for fjellturen hadde undertegnede avtalt med Klara Hveding en omvisning på Låvhaugmuseet på Sommarøya hvis tiden strakk til. Det viste seg at den ikke gjorde det, så også omvisningen måtte sløyfes.

De som deltok på turen og middagen var tilsynelatende fornøyd med arrangementet og maste ikke om å dra heim selv om turen/arrangementet tok lang tid.

HSB