RAPPORT FRA BUSSTUR TIL HAVNNES 2005-08-13

Oppdatert 2005-10-03.

Lørdag 13. august 2005 arrangerte Hillesøyforeninga en busstur til det gamle og tradisjonsrike handelsstedet Havnnes på Uløya i Nordreisa kommune. BussRingen Scandinavia AS var valgt som ”transportør” og sjåfør var Finn Jørgensen. Han viste seg å være en trivelig og hjelpsom kar. Reiseleder fra foreninga var Jan A. Brox.

Handelsstedet Havnnes  på sørspissen av Uløya.

Turen startet fra Prostneset i Tromsø sentrum kl. 09.00 og etter å ha passert Tromsdalen var det 39 personer som deltok på turen. Etter et kort opphold på Hatteng fortsatte turen til Rotsund fergeleie hvor vi tok ferga over til Havnnes. På fergeleiet på Havnnes, som nesten ligger i hagen til det tradisjonsrike handelsstedet, stod stedets eier Einar Giæver og tok i mot oss. Etter en kort hilsningstale loset han oss inn på en av bryggene hvor det var en provisorisk kafé. Der ble det servert kaffe og vafler så mye vi bare orket. En av stedets ansatte sørget for at det var nystekte vafler til alle. Inne på denne bryggen var det gjenstander og skilt som taust fortalte en flere hundre års historie om stedet.

”Tømmestopp” på Hatteng. (Foto Jan A. Brox.)  Hovedadkomsten på Havnnes. (Foto Jan A. Brox.)

Etter at kaffe og vafler var inntatt bar det inn på butikken, og etter det en kunne observere så gikk handelen strykende. Det ble handlet mest av et krus laget av Ulf Dreyer med motiv av Havnnes i 1880-årene, tørrfisk, prospektkort og en del andre varer. Tørrfisken ble dels fortært på stedet, mens en god del ble tatt med heim.

”Krambua” på Havnnes. (Foto Jan A. Brox.)    Kaffe og vafler på brygga. (Foto Jan A. Brox.)

Så var det tid for omvisning. Einar Giæver viste oss rundt på gården og fortalte litt om stedets historie og historien til de fleste av bygningene, noen av dem er flere hundre år gamle. Havnnes er et av de få handelsstedene her nord fra 17-1800-tallet som fortsatt er i drift. Stedet består, foruten om bryggene, av flere bygninger som danner et inntun og et uttun. Bygningene som danner inntun er hvitmalte mens bygningene som danner uttunet er rødmalte. Det har da ført til at den siden av bygningene i inntunet som vender mot uttunet er rødmalte. Det meste av bygningsmassen er fredet.

”Livsgrunnlaget” for Havnnes. (Foto Jan A. Brox.)   Einar Giæver orienterer. (Foto Jan A. Brox.)

Einar Giæver viste seg å være en god forteller og en humørfylt kar som gjorde oppholdet både interessant og underholdende. Vi avsluttet besøket med å overrekke han en blomst som takk for at vi fikk komme til dette vakre stedet.

Hvitmalt ”inntun”, rødmalt ”uttun”. (Foto Jan A. Brox.)

Tilbaketuren ble ikke som planlagt. Det var bestilt middag på Vollan Gjestestue, men i Skibotn fikk bussen motortrøbbel og kunne ikke kjøre videre. Imidlertid hadde en buss fra samme selskap passert like før med noen fotballjenter som hadde vært på kamp i Nordreisa. Den bussen ble dirigert tilbake til Skibotn hvor den plukket oss opp. Det var faktisk så mye ledig plass i den at vi alle fikk være med til Tromsø. Middagen på Vollan måtte derfor gå ut. Vi ankom Tromsø ved 20-tiden.

Til tross for at været  ikke var det beste og at tilbaketuren ikke ble som planlagt så gav deltakerne uttrykk for at turen til Havnnes og oppholdet der hadde gitt et positivt inntrykk.

Tromsø 18. august 2005.