RAPPORT FRA BUSSTUR TIL HAMNVIK LØRDAG 16.06.2001

Oppdatert 2003-04-22.

Foran1edningen til turen var et forslag fra Mea's leder John Nordheim i fjor vår. Mea stilte kr. 5.000,- til turen under forutsetning av at moderforeninga stilte samme beløp. Ønsket fra John Nordheim var at turen skulle gjennomføres i fjor sommer, men da Hillesøyforeninga på den tid var mye opptatt med planleggingen og gjennomføringen av utstillingen i forbindelse med gammeldags kirkehelg på Brensholmen i månedsskiftet juni/juli ble det vedtatt å utsette turen til i år.

Første stopp.

Olsborg Gjestestue var første stopp på turen. (Foto Jan A. Brox)

Det ble forslått flere alternativer til tur både nord i fylket og sør i fylket. Det som hadde størst interesse var en tur gjennom fjordene i sørfylket. Ut fra dette ble det laget to alternativer – en dagstur og en tur over to dager med overnatting. Dagsturen ble foreslått til Hamnvik og todagsturen til Harstad-området. Priser ble innhentet og kostnadsoverslag ble utarbeidet for de to alternativene. Dette ble så drøftet på et Mea'møte hvor det var et stort flertall for dagsturen til Hamnvik. Ut fra dette ble detaljplanleggingen satt i gang.

Turen ble planlagt å gå om Nordkjosbotn, Andselv, Sørreisa og til Hamnvik med retur opp Salangsdalen og E6 og E8 tilbake. Det ble planlagt kaffepause på Buktamoen Kro, men 4 dager før turen vår fikk vi vite at de ikke åpnet før kl. 11.00 og vi ville jo være der alt kl. 10.00. En rask telefon til Olsborg Gjestestue reddet kaffepausen - de åpnet k1. 08.00. Videre var det lagt inn et besøk på Troms Forsvarsmuseum på returen, men da de stengte alt kl. 16.00 så ble turen snudd.

Andre stopp.

Troms Forsvarsmuseum på Setermoen var andre stopp. Interiør fra ”Offisersmessa”.

(Foto: Jan A. Brox)

Turen startet fra Tromsø kl. 08.30 med 38 personer pluss sjåføren Asbjørn Jensen om bord, i sol og fint vær, men det varte ikke lenge. Allerede i Lavangsdalen kom gråværet som gikk over til regn før vi nådde Nordkjosbotn. Regn og tåke fulgte oss hele dagen. Men tross dette var det god stemning på bussen. Delvis skyldes dette at det var flere som underholdt med fortellinger og vitser. Terje K. Olsen, Haldis Bredal, Ragnhild Johansen, Hildur og Gjermund

Nordheim var de største bidragsyterne. Undertegnede fungerte etter beste evne som reiseleder og ga enk1e opplysninger om distriktene vi passerte gjennom.

På Olsborg Gjestestue ble vi godt mottatt med store rundstykker og kaffe så mye vi orket. Stedet er å anbefale. På Troms Forsvarsmuseum på Sætermoen ble vi og godt mottatt av bestyrer Finn Fossum som i tillegg til omvisningen bød på kaffe. Vi hadde avsatt 1,5 time her, men for de som ønsket å studere utstillingen litt nærmere var nok det litt knapp tid. Stedet er å anbefale.

Tredje stopp.

Middag ble inntatt på tredje stopp, ”Gammelbanken” i Hamnvik. (Foto: Jan A. Brox)

Vi ankom Hamnvik litt før kl. 14.00. Tidsskjema var satt til kl. 14.00 så det holdt godt. Erik Roll som er eier av Hamnvik Gjestehus - Gammelbanken - var bortreist, men døtrene Anita og Camilla gjorde en god jobb. Anita fortalte litt av historien om Gammelbanken. Et minus var at de hadde beregnet litt for lite lapskaus, men med rikelig dessert og kaffe gikk det nå bra likevel. Anita var riktig lei seg for at hun hadde beregnet litt knapt.

Her i Hamnvik møtte Marthe og Jermund Stensen opp. Marthe er fra Sessøy og medlem i foreninga. Etter middagen tok de oss med til Ibestad kirke hvor Jermund fortalte om kirkens eller kirkenes historie, det har stått flere på stedet. En meget interessant historie.

Fjerde stopp.

Marthe og Jermund Stensen guidet oss i Ibestad kirke som var fjerde stopp.

(Foto: Jan A. Brox)

På returen ble vi enig om å sløyfe turen om Espenes da tåke og regn sørget for at vi ikke ville se noe særlig. Vi kjørte derfor direkte til Sørreisa og videre til Buktamoen hvor vi kom litt over kl. 18.00 - bare for å oppdage at Kroa hadde stengt. Det ble derfor besluttet å kjøre til Nordkjosbotn for en kaffepause. Derfra bar det rett til Tromsø.

Min konklusjon er at til tross for det dårlige været så var alle fornøyd med turen. I alle fall var det ingen som sa noe annet da jeg spurte om det like før ankomst Tromsø.

PS

Takkebrev er sendt av meg til Finn Fossum, Troms Forsvarsmuseum og Marthe og Jermund

Stensen, Hamnvik, på vegne av deltakerne på turen.