AVISINNLEGG ANG. OVERREKKELSE AV ET GAMMELT DØPEFAT I HILLESØY KIRKE 20080615

Oppdatert 2008-07-10.

I Troms Folkeblad 18. juni og Tromsø 26. juni 2008 var følgende tekst og bilde satt inn.

GUDSTJENESTE I HISTORISK SUS.

DEN 15. JUNI 2008 var det familiegudstjeneste i Hillesøy kirke på Austein,
Brensholmen. Etter gudstjenesten, hvor også to guttebarn ble døpt, bekjentgjorde menighetsrådets formann Jon Olav Hansen, at nå skulle det skje en liten historisk begivenhet. Et gammelt døpefat som hadde stått i den gamle Hillesøy kirke som på 1800-tallet stod på selve Hillesøya, skulle nå tilbake. Han gav så ordet til Stine Størkersen som kunne gi et lite historisk tilbakeblikk.

OLE ANDREAS HANSEN var født i 1833 i Lenvik. I voksen alder flyttet han til
Sommarøya/Brensholmen. Her deltok han i det meste som rørte seg i lokalsamfunnet. Han virket som postekspeditør og kirketjener. En tid var han også ordfører i Hillesøy kommune. Ole Andreas forærte kirka et nytt døpefat; sannsynligvis er det dette sølvfatet som står i kirka den dag i dag. Det fatet som ble byttet ut var i kopper og innvendig belagt med tinn. Da Ole Andreas ble pensjonert i 1896, fikk han av menighetsrådet det gamle døpefatet i foræring.

Det gamle døpefatet er å tilbake i Hillesøy kirke. Bildet viser f.v.: Jon Olav Hansen, formann i menighetsrådet, Karin Laukslett og Laila Hansen, representanter for Hillesøy-foreninga, og Agnes Wils-gård og Stine Størkersen, representanter for familien som i sin tid fikk fatet forært.

FATET HAR VÆRT i Ole Andreas` slekts eie i 112 år. De i slekta som har tatt vare på fatet er: Ole A. Hansen, Kristine Eline Dahl, Agnes Valborg Dahl Johansen, Eivind Dahl Johansen og Kitty Aune som bodde i Horten.

DA KITTY AUNE døde i 2002, kom fatet til Olav Arne Wilsgård i Torsken. Olav Arne mente at fatet burde leveres tilbake til Hillesøy kirke på Austein, Brensholmen - og heldigvis støtta  familien opp om det. Hillesøyforeninga fikk høre om Arne Olav sitt ønske, og ville gjerne hjelpe til med tilbakeføringen.

DET VAR IKKE SÅ enkelt som man først hadde forestilt seg å få fatet tilbake i kirka. Prosessen tok bortimot tre år før ønsket kunne realiseres - selv med Hillesøyforeninga som "initiativtakere, pådrivere og mellomledd". Da hadde saken vært til vurdering både hos prest og prost, kirkeverge og biskop.
Den 15. juni 2008, kom fatet tilbake til kirka. Fatet  ble overlevert av Stine Størkersen, tipp-tipp-oldebarn av Ole Andreas  Hansen, som i sin tid hadde fått fatet forært
.

HILLESØYFORENINGA slutter seg til Olav Arne Wilsgård sin vennlige hilsen:" Vi håper fatet blir tatt godt vare på, og oppbevart i kirken, slik at allmennheten kan ha glede av det i fremtiden"

For Hillesøyforeninga

Karin Laukslett

Noen flere bilder fra overrekkelsen følger her.

Til venstre: Jon Olav Hansen, formann i menighetsrådet med det gamle fatet. Til høyre: Informasjonen fra Olav Arne Wilsgård som fulgte med fatet. Foto: Karin Laukslett.

Til venstre: Stine Størkersen overrekker fatet til Jon Olav Hansen mens Agnes Wilsgård overvåker begivenheten. Til høyre: Samme motiv som til venstre med tillegg av presten i Karlsøy, Ola Døhl, som holder informasjonsskrivet. Foto: Karin Laukslett.

Tromsø 10. juli 2008.

HSB