RAPPORT FRA BYGDEDAGAN I BOTNHAMN 6. – 8. JUNI 2008

Oppdatert 2008-10-06.

For 19 år siden arrangerte Husøya "Husøydagan" for første gang. Det smittet! Flere bygder, som engang tilhørte Hillesøy kommune, fulgte opp: Sommarøy, Brensholmen, Sørfjorden.... I 2007 oppstod "Botnhamndagen", og den ble utvidet i 2008 til: Bygdedagan i Botnhamn!

Fra ”Bygdedagan i Botnhamn” i ungdomshuset i Botnhamn 6 - 8. juni 2008. Hillesøyforeningas stand under rigging. Foto: Knut Karlsen.

Knut Karlsen i sving med å rigge til ”videokanonen” for visning av gamle bilder som foreninga har samlet fra området som inngikk i Hillesøy kommune. Foto: Karin Lauslett.

Hillesøyforeninga var der!

Lørdag 7. juni stillet Knut Karlsen fra Sand, Laila Hansen fra Sommarøy (Sørfjord) og Karin Laukslett fra Stønnesbotn opp på ungdomshuset i Botnhamn. I et hjørne, mellom boder med votter og broderier, lefser og matter, smykker og glasskunst, trearbeider og to lokale poeter, rigga vi oss til. Det nyopptrykte opplaget av suksessboka "Hildring" ble lagt fram. Likeså de nybestilte skjortene og kapsene med Hillesøyforeningas logo. Stor interesse var det for framvisningen av bildene på skjerm av fra gamle Hillesøy.

Videovisningen er ”på skjerm”. Knut Karlsen ”finjusterer” plasseringen av informasjonsmateriale og salgsartikler på de tildelte bordene.

Foto: Karin Laukslett.

Videovisningen av gamle bilder vakte stor interesse. Foto: Karin Laukslett.

Søndag 8. Juni ble foreningas stand bemannet av Karin Laukslett og Knut Karlsen med assistanse av Haldis Bredal fra Stønnesbotn/Buvika. Resultatet av de to dagene ”på stand” var spredning av informasjon om Hillesøyforening, noe salg av våre salgsartikler og flere nye medlemmer. Foreninga takker de av medlemmene som stilte opp på arrangementet.

Hillesøyforeninga fikk vist seg fram på ”Senjasida” og følte seg velkommen til Botnhamn.

Laukslett september 2008.

KL