RAPPORT FRA BOTNHAMN-TREFFET TORSDAG 1.6.2017

Oppdatert 2017-06-18.

Torsdag 1. juni 2017, arrangerte Hillesøyforeninga treff i Botnhamn bygdesamlingen i Meyer-brygga i Botnhamna. Med de som kom over med ferga fra Kvaløya så var det samlet 27 personer. Været var ikke det aller beste. Det var riktig nok noe sol, men en kald nordavind sørget for at det ikke var fristende å bevege seg utendørs.

De har fremmøtte satt seg til bords. Det var møtt fram 27 personer og det er nesten det Bygdesamlingen kan ta imot. Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen ses gående helt til venstre. Foto: Jan A. Brox.

Langbordet sett fra andre enden. Til venstre nærmest sitter Bygdesamlingens primus motor Kjetil Renland og rett over bordet Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen. Foto: Jan A. Brox.

Vi ble ønsket velkommen av foreningas leder Knut Karlsen og like etterpå ble det servert en nydelig fiskesuppe. Ja, der var noen som sa at de kom nesten bare for å spise fiskesuppen. Det borger for kvalitet. Etter fiskesuppen ble det satt ut kaker og kaffe, og her var det bare å forsyne seg så lenge vi oppholdt oss i lokalet.

Ella Sebulonsen forteller om sin oppvekst i Øyfjordvær og flyttingen til Husøya ca. 1950. Foto: Jan A. Brox.

Detter er damene som styra på kjøkkenet og som kokte en fantastisk fiskesuppe. Fra venstre: Anne Lise Lind, Åshild Tøllefsen og Aid Renland. Foto: Jan A. Brox.

Så viste Kjetil Renland en film fra arbeidslivet i Botnhamna. Filmen var tatt opp først på 1970-tallet. Mye har endret seg i Botnhamna siden den gangen. Meget interessant. Etter det fortalte Ella Sebulonsen fra sin oppvekst i Øyfjordvær som ble fraflyttet i løpet av 1950-årene. En boplass som har vært bebodd i flere hundre år, men svært værutsatt med storhavet frådende rett i fjæra. Så ble det åresalg med trekking av mange fine gevinster. Og så må vi ikke glemme den gode praten, den gikk livlig.

Hillesøyforeningas leder, Knut Karlsen, deler ut roser til kjøkkendamene. Her er det Anne Lise Lind som mottar en rosebukett. Foto: Jan A. Brox.

Åsmund Laukslett mottar en rosebukett i anledning 75-årsdagen. Foto: Jan A. Brox.

Foreningas leder delte ut roser til ekteparet Karin og Åsmund Laukslett da de hadde rundt 75 år i tiden før treffet. De har bursdag med noen få dagers mellomrom. Så ble det delt ut roser til to som hadde rundet 80 år i løpet av året. Det var Ingri Lydersen og Helene Johansen. Det ble òg delt ut roser til de som sørget for fiskesuppen og det var Anne Lise Lind, Åshild Tøllefsen og Aid Renland.

Så var det to av foreningas medlemmer som hadde fylt 80 år nylig. Her er det Ingri Lydersen som mottar en rosebukett og klem av foreningas leder. Foto: Jan A. Brox.

Den andre av foreningas medlemmer som får rosebukett og klem av foreningas leder i anledning sin 80-årsdag er Helene Johansen mens Ingri ser på. Foto: Jan A. Brox.

Vi måtte være ute av lokalet ved 15.30-tiden, da de hadde et nytt selskap kl. 16.00. Men det høvde bra for vi trengte litt tid til å gå til ferga som gikk over til Kvaløya kl. 16.00. Nordavinden var den samme, men vi kan slå fast at treffet var meget vellykket tross vinden.

Kroken 6. juni 2017.