RAPPORT FRA BOTNHAMN-TREFFET TORSDAG 2.6.2016

Oppdatert 2016-06-04.

Dette treffet var planlagt til torsdag 26.5. men på grunn av en begravelse i Botnhamna samme dag så ble det bestemt å utsette treffet med en uke. Værmeldingen dagen før lovet jo ikke det beste været, men det ble et strålende vær med klar himmel og sol. Til tross for en noe kjølig nordavind så kom likevel temperaturen i løpet av dagen opp + 16 °C. Så tidlig på året så er det strålende vær her nord.

Torsdag 2. juni 2016 reiste ca. 20 personer fra Brensholmen til Botnhamna med MF Helgøy til Botnhamn-treff i Botnhamn bygdesamling i Meyer-brygga. Her venter folkene på fergen ved fergekaia på Brensholmen. Det blå fjellet til venstre er Kjølva. Øya bak lykta midt i bildet er Edøya og til høyre for den er Lyngøya. Litt av Hillesøya ses i bildekanten til høyre og i venstre bildekant ses Salen. Foto: Jan A. Brox.

Om bord i MF Helgøy. Her kjøpes billetter for overfarten av Malangen. Foto: Jan A. Brox.

Ca. 20 personer hadde møtt opp på fergekaia på Brensholmen ble med på overfarten til Botnhamna med MF Helgøy. Med de fremmøtte personene fra Senja så var det totalt 35 personer benket rundt bordene i bygdesamlingen og det er vel på grensen hva bygdesamlingen kan ta imot.

En del av passasjerene om bord i MF Helgøy. Foto: Jan A. Brox.

Kjellaug Brox (til venstre) og Torill Tollefsen ser på «mobiltelefonbilder» om bord i MF Helgøy.

Foto: Jan A. Brox.

Det hele startet med en kopp kaffe og et kakestykke som gjorde godt, i all fall for de som hadde tatt fergeturen. Så ønsket Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen alle velkommen og fortalte litt om foreningas planer for resten av året og litt utpå nyåret, med møljekalas i ungdomshuset på Hillesøya siste fredagen i februar 2017.

I Botnhamn bygdesamling. Totalt var det møtt 35 personer til dette treffet. Her har gjestene benket seg rundt bordet og praten går. Foto: Jan A. Brox.

I Botnhamn bygdesamling. Gjestene har benket seg rundt bordene. Foto: Jan A. Brox.

Etter dette overtok Kjetil Renland. Han hadde funnet fram et intervju fra 1987 med den da 82 år gamle Sverre Salamonsen fra den fraflyttete bygda Gavlen, som ligger rett over fjorden fra Botnhamna. Sverre fortalt om livet i bygda i eldre tider. Det var i sin tid planlagt å bygge vei over til Vang, og det var snakk om å bygge vei langs fjorden til Stønnesbotn, men ingenting av dette ble det noe av, og dermed ble det fraflytting. Husene står der enda og brukes nå som sommerhus.

Tre aktive medlemmer i Hillesøyforeninga tar seg en kaffetår i bygdesamlingen. Fra venstre: Jorunn Nilsen, Laila Hansen og Ragnhild Johansen. Foto: Jan A. Brox.

Hillesøyforeningas leder Knut Karlsen orienterer om treffet og hva som skal skje. Kjetil Renland hadde funnet frem et intervju fra 1987 med den da 82 år gamle Sverre Salamonsen fra Gavlen. Han fortalte om livet der i eldre tider. En filmsnutt ble vist om ullens behandling fra klipping av sauen til det ferdige strikkeproduktet. Foto: Jan A. Brox.

Etter dette ble det servert en nydelig fiskesuppe tilberedet av damene i Botnhamna. I fjor ble òg servert samme fiskesuppe. Har ikke spist en slik suppe andre steder. Det var så mye snadder i den at den var nærmest himmelsk.

To ganske store modellbåter i Botnhamn bygdesamling. Foto Jan A. Brox.

En modellbåt i Botnhamn bygdesamling. Foto: Jan A. Brox.

Da fiskesuppen var fortært viste Kjetil Renland en filmsnutt som viste saueullens behandling fra klipping til det ferdige produkt som votter. lester m.m. Filmen var tatt opp på Gavlen i den tid det enda var fastboende i bygda. Det var en hel prosess. Først klippes den av sauen, så rives den opp med storkaran eller benkekaran som noen sier. Så var det fram med småkaran for å lage tuller for spinning. Når en så hadde spunnet et par sneller eller flere, så var det å sette dem i snelltreet og tvinne som det het. Jo tykkere garn man ville ha jo flere sneller tvinnet man sammen på rokken. Så var det fram med hespetreet og lage hesper av garnet. Deretter var det å lage nøster og så var man klar for strikking av lester, votter m.m.

Modell av en åttring i Botnhamn bygdesamling. Foto: Jan A. Brox.

Etter dette ble det åresalg med mange fine gevinster. Det kom inn nær kr. 4000,- da det hele var over. Nå ble det servert kaffe og enda mer kaker, og nå gikk «kjenningspraten» som bare det. Kl. 16.00 dro «Kvaløygjengen» heim med ferga. Et meget trivelig arrangement var over og vi håper vi kan gjøre det om igjen neste år.

Kroken 4. juni 2016.

JAB