RAPPORT FRA BOTNHAMN-TREFFET 20.5.2010

Oppdatert 2010-07-01.

Hillesøyforeningas treff var denne dagen lagt til eldresentret i Botnhamna. 34 personer var møtt frem. En god del av medlemmene hadde tatt ferga ”Helgøy” fra Brensholmen kl. 11.45, men avgangen ble ca 20 minutter forsinket p.g.a. at ferga måtte fylle bunkers. Ellers gikk turen over Malangen i stille vær med litt lett regn, men det la ingen demper på humøret.

Venstre bilde viser langbord 1 til høyre ser vi at foreningas medbrakte materiale/info blir studert med stor interesse. Foto: Jan A. Brox

På sentret hadde Ella og Britt Sebulonsen og deres medhjelpere dekt på to langbord og ellers gjort i stand til en hyggelig sammenkomst. Det ble servert karbonade med så mye kaffe og kaker man klarte. Alt velsmakende. Vil ta med at det etterpå ble bemerket av flere at det var en usedvanlig god kaffe som ble servert. Spesialresept?

Foreningas leder Hans S. Brox, ønsket alle velkommen og fortalte litt om foreningas aktivitet i den nærmeste fremtid.

På venstre bilde sees deler av langbord 2 mens Leif Kopland holder et utmerket innlegg om handelsstedet Løkvika (Laukvika). Foto: Jan A. Brox.

Leif Kopland som opprinnelig er fra Øyfjordvær, fortalte om det gamle handelsstedet Løkvika/Laukvika som ligger noen kilometer nord for Botnhamna. Veien her på nordsiden av Senja ender i Laukvika.

Ella Sebulonsen fortalte om eldresentret i Botnhamna, hvordan de hadde arbeid med å finansiere, bygge og drifte senteret inntil Lenvik kommune overtok bygget og driften. Hun fortalte òg litt om livet i Øyfjordvær – hun er opprinnelig derfra.

Det ble et riktig hyggelig treff. Vi ble usedvanlig godt mottatt og ble ønsket velkommen igjen, noe det utvilsomt vil bli aktuelt i nær fremtid. Kl. 17.30 tok vi ”Helgøy” tilbake til Brensholmen over en speilblank Malangen, med nå var det opphold.