ÅRSBERETNING 2012

(2012*)

Styremedl. Haldis Bredal

(2011*)

¹) Leder Knut Karlsen ble valgt for et år etter eget ønske og han er derfor på valg. ²) Styremedl. Elsa Britt Robertsen ble valgt for to år i 2012, men hun er flyttet til Oslo og det må vel derfor velges ny representant i stedet for henne.

*) Disse er på valg. Varamedlemmene er valgt for et år, de er derfor på valg.

Arrangementskomiteen har bestått av:

Øystein Berntsen (2011*), Haldis Bredal (2012, 2 år), Anne-Lise Solbakken (2011*), Hans S. Brox (2012, 2 år), Aud Jensen (2012, 2 år), Solbjørg Yttergård Paulsen (2011*).

*) Disse er på valg.

Revisorer for 2012 valgt for 1 år:

Gunvald Nordheim, Henry Solbakken og vararevisor Åsmund Laukslett.

Valgkomiteen har bestått av:

Oddmar Nilsen, Lillian Nordheim, Signy Seglsten og vararepresentant Jan Utheim.

Medlemsantallet har holdt seg ganske stabilt de siste fem årene, like under 200. Men ved årets utløp var medlemsantallet 178. Besøkstallet på våre internettsider i 2012 var 3861, og det er 1652 flere enn i 2011. Toppmåneden var november med 476 besøkende.  For utenom Norge hadde vi besøk fra 9 land med USA som topper besøksstatistikken. De to neste var Tyskland og Sverige.

Aktivitetsnivået i foreninga i 2012 har vært om lag som i 2011. Styret har avholdt sju styremøter og behandlet 35 saker.

Det årlige møljekalaset ble avviklet lørdag 25. februar og som vanlig på ungdomshuset på Hillesøya. Været var ikke helt optimalt, nordvest frisk bris med snøbyger, men likevel var det 50 personer som møtte opp.  I år som alle tidligere år ble det et uforglemmelig måltid med alle ingrediensene som tilhører ei god gammeldags skreimølje. Så var det kaffe og kaker så mye en orket. Etter det var det dans til musikk av Bjørnar Sørensen og Børre Schjølberg fra Hansnes. Foreninga leder Knut Karlsen overrakte en blomsterbukett til Margit Johansen som rundet 75 år 6. februar d.å. Hedersprisen i år gikk til Hans S. Brox for hans innsats i foreninga. Han satt bl.a. som leder i seks år. Det var satt opp buss fra Prostneset med stopp i Giæverbukta, Henrikvika og Synnøvejorda med retur ved midnatt.

Torsdag 31. mai var det treff i Botnhamna på eldresenteret. Et titalls personer tok ferga over Malangen fra Brensholmen. Til sammen var det møtt 27 personer. Været var stille med litt yr av og til og 6 – 7 plussgrader. Forfatteren av boka «Glimt fra nord. 1940 – 45», Kato Løvstad, fortalte om krigsårene på Nord-Senja og dels sørvestdelen av Kvaløya. Det er det boka handler om. Han solgte også boka på treffet. Flere av de fremmøtte fortalte historier og med kaffe og karbona til gikk dagen fort. Et koselig treff.

Sommargøyen på Sommarøya ble avviklet i tidsrommet torsdag 26.7. – søndag 29.7. Det begynte med pensjonisttreffet i ungdomshuset på Hillesøya torsdagskvelden, arrangert av redningsforeninga Fremad. Medlemmer av Hillesøyforeninga deltok som gjester. Det var fullt hus. Det var mye sang og musikk ledet av Kjell Ove Hveding og hans onkel Tor Hveding. Dette arrangementet trekk mye folk hvert år. Fredag og lørdag hadde foreninga stand på Holmen Bruk.

Det var det vanlige opplegget med salg av bøker, pins, T-skjorter og kapser. En bildekanon viste bilder fra tidligere Hillesøy kommune. Det ble òg gitt informasjon om foreningas virke. Fredag ble standen betjent av Knut Karlsen, Ragnhild Johansen og Jan A. Brox. På lørdag tok Knut Karlsen og Ragnhild Johansen første økta og andre Haldis Bredal, Jan A. Brox og Jan Utheim

Bussturen som var planlagt til Narvik med innlagte besøk på diverse severdigheter lørdag 18.8. måtte avlyses på grunn av for få påmeldte.

Husøydagan ble avviklet lørdag og søndag henholdsvis 25. – 26.8. Foreninga stilte med stand på fiskebruket til Brødrene Karlsen med samme opplegget som på sommargøyen. Foreninga hadde stand ved fiskesalget til Brødrene Karlsen. Mye folk samlet seg ved fiskesalget og dermed fikk foreninga også mange besøkende. En meget bra plassering.

Torsdag 11.10. var det sosialt treff på Havtun, Brensholmen, i mildt høstvær. Inge Moe, Brensholmen, fortalte litt om stedet Brensholmen som består av de opprinnelige gårdene Brensholmen, Austein og Storsletta. Og med kaffe, karbonadesmørbrød, kake og den gode praten ble det et koselig treff.

Lørdag 17.12. var det planlagt et kombinert julebord og 15 års jubileumsfest i Naustet i Tromsdalshamna, men dette måtte avlyses på grunn av for få påmeldte.

På styremøtet 14.8. ble en bokkomité oppnevnt med formål å utgi en ny bok med historier og fortellinger fra tidligere Hillesøy kommune. Komiteen fikk denne sammensetningen: Jan A. Brox, Hans S. Brox, Ragnhild Johansen og Oddmar Nilsen. Boken er beregnet å komme ut til høsten 2013. Denne gangen tar vi sikte på å ta med langt flere bilder fra den tidligere kommunen enn i de to tidligere bøkene.

Tromsø, 20.04.2013

31.12.2012