RAPPORT FRA HILLESØYFORENINGAS

10-ÅRSJUBILEUM

PÅ BRENSHOLMEN 15.9.07

Oppdatert 2007-12-09.

Lørdag 15. september i år markerte Hillesøyforeninga at den er 10 år i år med et arrangement i ungdomshuset på Brensholmen. Det var satt opp buss fra Prostneset kl. 16.30 som kjørte via Giæverbukta og ut på sørsiden av Kvaløya til ungdomshuset på Brensholmen. Trond Pedersen var som vanlig sjåfør. Været var noe blandet, typisk høstvær.

Stemningsbilde fra Brensholmen jubileumsdagen, sett fra ungdomshuset. Tårnet på kirken på Austein ses til høyre i bilde. Foto: Jan A. Brox.

Ungdomshuset på Brensholmen hvor 10-årsmarkeringen fant sted.

Foto: Jan A. Brox.

Karin Laukslett, Laila Hansen og Ragnhild Johansen hadde stått for organiseringa av arrangementet som startet 18.00 med ca 70 frammøtte inklusiv spesielt innbudt gjester. Stor takk til dem for vel gjennomført jobb. Ragnhild Johansen hadde påtatt seg vervet som kveldens konferansier og loset oss trygt gjennom kveldens program.

Styremedlem Ragnhild Johansen, Tromvika, ledet arrangement på Brensholmen. Bak til venstre kapellmester Kjell Ove Hveding, Sommarøya. Ved bordet: foreningas sekretær Elsa Britt Robertsen, Tromsø (lys jakke). Rett over bordet for Elsa Britt sitter foreningas nestleder Karin Laukslett, Lauksletta, Mjelde. Foto: Jan A. Brox.

Ved 1. bord med ryggen til, fra venstre: Kjellaug E. Brox, Kroken og foreningas leder Hans S. Brox, Tromsø. På motsatt side av bordet fra venstre: foreningas mangeårig kasserer Haldis Bredal, Tromsø. Ved 2. bord med slips og briller tidligere formann i menighetsrådet Oddmar Nilsen med frue, Sørfjorden. Foto: Jan A. Brox.

Ragnhild ønsket velkommen før vi sang ”Mellom bakkar og berg..” så gav ho ordet til leder Hans S. Brox som holdt en kort velkomsttale med presentasjon av det sittende styret. Kjell Ove Hveding, Sommarøya, var hyrt inn som ”kapellmester” og underholder og framførte nå ”Der ligger ei stø..”. Så var det ”Vær så god”

Bevertningen besto av lapskaus som hovedrett, hjemlagt sviskegrøt med sukker og fløte til dessert og kaffe og kaker utover kvelden. Dette var god ”gammeldags” festmat som var nydelig laget og flott servert av medlemmer i ungdomslaget U.L. Havblikk, Brensholmen. Under måltidet ble det tid til noe allsang.

Ved 1. bord: foreningas sekretær Elsa Britt Robertsen, Tromsø og Konrad Myrnes, Ersfjordbotn. Ved 2. bord fra høyre: Ragnhild Sandøy, Tromsø kommune, Hedley Andreassen, Erfjordbotn, Elbjørg Olufsen, Tromsø og rett bak Konrad ses Jan Engen med frue, Sommarøya. Ved 3. bord for enden ses Henry og Anne Lise Solbakken, Sommarøya. Foto: Jan A. Brox.

Kapellmester Kjell Ove Hveding, Sommarøya. Foto: Jan A. Brox.

Etter desserten skulle det ha vært overrekkelse av et gammelt døpefat, som engang hadde tilhørt Hillesøy kirke, fra Olav Arne Wilsgård, Torsken, til Hillesøy menighetsråd v/leder Jon Olav Hanssen, Bakkejorda. Wilsgård hadde imidlertid vært utsatt for et uhell og måtte melde avbud grunnet skade. Hanssen fortalte om Hillesøy kirke på Austein og om dens historie. Neste innslag var Karin Laukslett som framførte teksten ”Skapelsen”.

Formann i menighetsrådet for Hillesøy kirke Jon Olav Hanssen, Bakkejord, holder en orientering om Hillesøy kirke. Foto: Jan A. Brox.

Kjell Ove Hveding slo så til med et underholdningsnummer, monolog, som han framførte med stor entusiasme til stor glede for de tilstedeværende. Tusen takk til Kjell Ove Hveding for god underholdning.

Kjell Ove Hveding fremfører bl.a. sin opplevelse ved fyrlykta på Sandfalle da båten rak fra han, en fremføring som fikk latterdøra opp på forsamlingen. Meget godt gjennomført. Stor takk til Kjell Ove. Foto: Jan A. Brox.

Styret hadde bestemt at det skulle deles ut en hederspris til en person som hadde gjort en stor innsats for foreninga i de første 10 årene. Rannveig Vik Martinsen var den som skulle få tildelt prisen som besto av en keramikkfigur laget av Astrid Hansen, Buvik Keramikk. Hans S. Brox fortok en overrekkelse ”in absentia” da prisvinneren ikke følte se i form til å delta på arrangementet. Prisen ble overrakt heime hos ho noen dager senere.

Det var ikke tid til å skifte mellom slagene. Kjell Ove spiller og synger. Foto: Jan A. Brox.

Så var det framvisning fra videokanon av gamle bilder fra Hillesøy kommune. Framvisningen ble kommentert av Jan A. Brox og Hveding.

Siste post på det formelle programmet var presentasjon av foreningas bok ”Hildring”. Jan A. Brox orienterte om bokprosjektet og selve boka. Han overrakte også et gratis eksemplar av boka til hver av de sponsorene som hadde takket ja til å være med på jubileumsfeiringen: Jan Engen, Troms Fiskarfylking, Ragnhild Sandøy, Tromsø kommune, og Gunn Karin Strømmesen, Sparebanken Nord-Norge. Aud-Kirsti Pedersen mottok et gratis eksemplar for sin innsats som korrekturleser av manuskriptet.

Boka inneholder en samling beretninger fra ca. 1970 og bakover i tid fra området som inngikk i Hillesøy kommune/herred. Det er minner om livet på hav og land. Den handler om arbeid, uvær, ulykker, beskrivelse av steder, personer, båter osv. Beretningene kommer fra steder spredt mellom Øyfjordvær i sørvest til Røssholmen i nord. Den innholdsrike samlingen av bilder i boka er ganske unik og vil nok glede mange.

Maleriet på forsiden av boka viser Mortensteinen mellom Vasstranda og Bremneset.

Etter presentasjonen av ”Hildring” ble det kaffe og kaker servert til levende musikk fra Henry Hilmarsens trio. Det var også anledning å kjøpe boka utover kvelden. Salget gikk utrolig bra, drøyt 45 bøker ble solgt.

Videre utover kvelden var stemningen god og praten gikk lystig med bordene men aktivitetsnivået på dansegulvet var begrenset. Musikken fortsatte til ca kl. 12.00. Så var det bare å rydde sammen og ta fatt på heimturen enten med bil eller bussen som returnerte til Tromsø sentrum.

Tromsø, desember 2007.

HSB